Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Respon Helmet Sepeda Type BMX Material Polymeric Foam Diperkuat Serbuk Tandan Kosong Kelapa Sawit Terhadap Beban Impak Metode Jatuh Bebas

The Response of BMX Type Bicycle Helmet with Polymeric Foam Material Strengthened by Oil Palm Empty Bunch Powder to the Impact of Free Fall Method

Authors
  • Mahadi Mahadi Universitas Sumatera Utara
Issue       Vol 1 No 1 (2018): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE)
Section       Articles
Galley      
DOI: https://doi.org/10.32734/ee.v1i1.119
Keywords: helmet sepeda TKKS polymeric foam impak
Published 2018-10-16

Abstract

Pengujian impak standar pada helmet sepeda diperlukan untuk mengetahui respon tegangan pada helmet akibat efek rambatan gelombang regangan dengan laju rambatan gelombang yang tinggi. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui berapa besar energi yang dapat diserap oleh helmet sepeda bila diberi beban impak. Penelitian dilakukan terhadap helmet sepeda type BMX dengan formasi saluran udara (wind channel) tertentu yang terbuat dari material polymeric foam diperkuat serbuk tandan kosong kelapa sawit (TKKS) mesh40. Struktur geometri helmet uji terdiri dari lapisan luar (shell) terbuat dari material matrix resin unsaturated Polyester BQTN-157EX dan penguat serat glass chopped strand mat 300. Lapisan dalam (liner) adalah material polymeric foam menggunakan matrix resin unsaturated Polyester BQTN-157EX, penguat serbuk TKKS mesh40, Blowing AgentPolyurethane dan katalis Methyl Ethyl Keton Peroksida (MEKPO). Nilai dari sifat mekanik polymeric foam adalah tegangan tarik (σt) 1,17 MPa, tegangan tekan (σc) 0,51 MPa, tegangan bending (σb) 3,94 MPa, modulus elastisitas (E) 37,97 Mpa dan density (ρ) 193 (kg/m3). Metode impak yang dilakukan adalah jatuh bebas standar Consumer Product Safety Commision (CPSC). Helmet sepeda yang diuji adalah hasil dari desain standar Bicycle Helmet Safety Institute (BHSI) yang mempunyai dimensi panjang 264 mm, lebar 184 mm, dan tinggi 154 mm dengan lingkar kepala 580 mm. Massa test rig pada alat uji yang digunakan sebesar 5 kg dan massa helmet sepeda hasil cetakan bervariasi 328 s/d 451gr. Pengujian impak jatuh bebas dilakukan pada 18 sampel helmet ketebalan 10 mm dan 20 mm pada ketinggian 1,5 m dengan menggunakan flat anvil. Hasil uji impak pada parameter Gaya impak terbesar (Fi ), Energi Impak terbesar (Ei), Impuls (I), Tegangan Impak terbesar (σi) adalah 241,55 N, 283,77 J, 6,28 Ns, 2,02 MPa untuk tebal 10 mm dan 226,80 N, 360,23 J, 6,80 Ns, 1,90 MPa untuk tebal 20 mm.

 

Standard impact testing on bicycle helmets is needed to determine the  response on the helmet voltage due to the effect of strain wave propagation with a high a rate of wave propagation. The purpose of this reseach is to find out how much energy can be absorbed by the bicycle helmet if it is given an impact load. The reseach  was conducted on BMX type bicycle helmet with a certain wind channels formation made of polymeric foam material strengthened by the powder of oil palm empty bunches (TKKS) mesh40. The geometry structure of the tested helmet consists of a shell made by the material of unsaturated Polyester BQTN-157EX resin and the fiber strengthener of glass chopped strand mat 300. The inner layer (liner) is a polymeric foam material using unsaturated Polyester BQTN-157EX resin matrix, TKKS powder strengthener Mesh40, Blowing Agent Polyurethane and catalyst Methyl Ethyl Ketone Peroxide (MEKPO). The characterizatons of the polymeric foam mechanical are tensile stress (σt) 1.17 MPa, compression stress (σc) 0.51 MPa, bending stress (σb) 3.94 MPa, elastic modulus (E) 37.97 Mpa and density (ρ ) 193 (kg / m3). The impact method was using the standard free fall of the Consumer Product Safety Commission (CPSC). The bicycle helmet tested is the result of the standard Bicycle Helmet Safety Institute (BHSI) design that has dimensions of 264 mm in length, 184 mm in width, and 154 mm in height with a head circumference of 580 mm. The mass of the test rig on the test equipment used was 5 kg and the helmet mass of the printed bicycle varied from 328 to 451gr. The free fall impact test was carried out on 18 helmet samples thickness of 10 mm and 20 mm at an altitude of 1.5 m using anvil flat. The impact test results in the parameters of the largest impact force (Fi), the largest impact energy (Ei), Impuls (I), the largest impact voltage (σi) are 241.55 N, 283.77 J, 6.28 Ns, 2.02 MPa for 10 mm and 226.80 N thickness, 360.23 J, 6.80 Ns, 1.90 MPa for 20 mm thickness.