Perancangan Produk 3 in 1 Safety Helmet for Workers dengan Metode Survei Pasar
Authors | ||
Issue | Vol 7 No 1 (2024): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) | |
Section | Articles | |
Section |
Copyright (c) 2024 Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |
|
Galley | ||
DOI: | https://doi.org/10.32734/ee.v7i1.2263 | |
Keywords: | Survei Pasar Pemasaran Kuesioner Safety Helmet Market Survey Marketing Questionnaires | |
Published | 2024-10-22 |
Abstract
Dalam industri konstruksi, banyak pekerja yang tidak memperhatikan standar keamanan kerja sehingga banyak terjadi kecelakaan kerja. Hal ini dapat dihindari dengan penggunaan APD, seperti helm safety. Pemasaran merupakan metode dimana individu atau kelompok dapat menciptakan, menukar, dan menawarkan produk agar mendapatkan apa yang dibutuhkan. Dalam penjualan terdapat strategi pemasaran, dengan metode yang dapat membuat pemasaran berhasil dan penjualan meningkat. Survei pasar perlu dilakukan untuk mengetahui kebutuhan pasar, salah satunya melalui kuesioner. Perhitungan jumlah spesimen menggunakan mekanisme sampel acak sederhana memakai rumus slovin. Responden yang dituju yaitu 37 pekerja yang memakai helm safety di sekitar kota Medan. Selain itu, dilakukan uji validitas untuk menguji keakuratan dan uji reliabilitas untuk menguji konsistensi variabel. Dari kuesioner terbuka di dapat modus yang untuk rancangan produk akhir yaitu bahan produk thermoplastic, dimensi 28 x 22 x 16 cm, bentuk seperti topi, warna kuning, berat 0,5 kg, motif timbul, karet sebagai bahan tali dagu, senter sebagai jenis penerangan, intercome bluetooth sebagai alat komunikasi, dan kipas sebagai jenis pendingin. Berdasarkan hasil akhir kuesioner tertutup, uji validitas serta reabilitas dari harapan, kinerja, perlengkapan produk ialah absah dan dapat dipercaya.
In the construction industry, many workers do not pay attention to work safety standards, resulting in many work accidents occurring. This can be avoided by using PPE, such as safety helmets. Marketing is a method by which individuals or groups can create, exchange, and offer products to get what is needed. In sales there is a marketing strategy, with methods that can make marketing successful and sales increase. Market surveys need to be carried out to determine market needs, one of which is through questionnaires. Calculation of the number of specimens uses a simple random sampling mechanism using the Slovin formula. The intended respondents were 37 workers who wore safety helmets around the city of Medan. In addition, a validity test was carried out to test accuracy and a reliability test to test variable consistency. From the open questionnaire, the mode for final product design was obtained, namely thermoplastic product material, size 28 x 22 x 16 cm, hat-like shape, yellow color, weight 0.5 kg, embossed motif, rubber as chin strap material, flashlight as type of lighting, Bluetooth interface as a communication tool, and fan as a type of cooling. Based on the results of the closed questionnaire, the validity and reliability tests of product expectations, performance and equipment are valid and trustworthy.