Pengembangan Produk Alat Pendeteksi Kanker Payudara dengan Survei Pasar
Authors | ||
Issue | Vol 7 No 1 (2024): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) | |
Section | Articles | |
Section |
Copyright (c) 2024 Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |
|
Galley | ||
DOI: | https://doi.org/10.32734/ee.v7i1.2227 | |
Keywords: | Kanker Payudara Kuesioner Survei Pasar Validitas Breast Cancer Questionnaire Market Survey Validity | |
Published | 2024-10-22 |
Abstract
Saat merancang suatu produk maka hal yang pertama dilakukan adalah survei pasar. Survei pasar ini dilakukan dengan tujuan untuk dapat mengetahui minat pasar dan kebutuhan terhadap produk alat pendeteksi kanker payudara. Survei pasar ini dilaksanakan dengan menghimpun data dari sejumlah sampel melalui kuesioner. Penelitian ini menerapkan kuesioner yang terdiri dari 2 jenis yaitu kuesioner terbuka dan tertutup. Setelah disusun, kuesioner tersebut disebar kepada 36 responden dari kelompok perempuan berusia 25 tahun ke atas, yang merupakan bagian dari populasi yang dituju. Hasil dari kuesioner terbuka akan diperoleh modus berupa banyaknya nilai yang muncul dalam setiap atributnya. Hasil dari penelitian ini yaitu warna produk merah, dimensi produk 90 cm, berat produk 80 gr, sumber daya berupa listrik, bahan produk yang digunakan kain flanel, bahan pendeteksi yag digunakan tembaga, bahan perekat yang digunakan velcro tape, peletakan busa berada di dalam kain, resleting yang digunakan resleting jepang, dan bahan tambahan produk yang digunakan kain linen. Hasil dari kuesioner tertutup dibuktikan dengan dilakukannya uji validitas dimana semua data yang dihasilkan lebih besar atau berada di wilayah r = 0,329 dan uji reliabilitas dimana koefisien Alpha Croanbach nya cukup tinggi atau lebih besar dari 0,329 pada harga r ktitis pada n = 36 dengan taraf signifikansi 5 %, maka data disebut valid dan reliable.
When designing a product, the first thing to do is market survey. This market survey was carried out with the aim of knowing market interest and needs for breast cancer detection products. This market survey was carried out by collecting data from a number of samples through questionnaires. This research applies a questionnaire consisting of 2 types, namely open and closed questionnaires. After being compiled, the questionnaire was distributed to 36 respondents from the group of women aged 25 years and over, who are part of the target population. The results of the open questionnaire will show the mode in the form of the number of values that appear in each attribute. The results of this research are the color of the product is red, the product dimensions are 90 cm, the weight of the product is 80 grams, the power source is electricity, the product material used is flannel, the detection material used is copper, the adhesive material used is Velcro tape, the placement of the foam is in the fabric, the zipper is used Japanese zipper, and the additional product material is used linen fabric. The results of the closed questionnaire were proven by carrying out a validity test where all the data produced was greater or in the area of r = 0.329 and a reliability test where the Croanbach Alpha coefficient was quite high or greater than 0.329 at a value of r ktitis at n = 36 with a significance level of 5 %, then the data is called valid and reliable.