Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Analisis Model Matematika Penyebaran Penyakit Demam Berdarah Dengue dengan Treatment

Analysis of Mathematical Model of Dengue Hemorrhagic Fever Spread with Treatment

Authors
  • Mohammad Soleh Jurusan Matematika Fakultas Sains dan Teknologi UIN Sultan Syarif Kasim Riau
  • Zulpikar Zulpikar Jurusan Matematika Fakultas Sains dan Teknologi UIN Sultan Syarif Kasim Riau
  • Ari Pani Desvina Jurusan Matematika Fakultas Sains dan Teknologi UIN Sultan Syarif Kasim Riau
Issue       Vol 2 No 2 (2019): Talenta Conference Series: Science and Technology (ST)
Section       Articles
DOI: https://doi.org/10.32734/st.v2i2.479
Keywords: Asimptotik stabil Demam berdarah Keadaan setimbang Model matematika
Published 2019-06-30

Abstract

Demam Berdarah Dengue (DBD) adalah penyakit yang disebabkan oleh virus Dengue yang ditularkan ke tubuh manusia melalui gigitan nyamuk Aedes aegypti. Pasien yang terinfeksi virus memerlukan perawatan. Perawatan adalah metode yang penting dan efektif untuk mencegah dan mengendalikan penyebaran penyakit. Dalam makalah ini, kami membahas tentang analisis model matematika dari penularan demam berdarah dengan pengobatan. Studi ini meneliti model Esteva-Vargas yang dimodifikasi menggunakan pengobatan fungsi Wang. Hasil penelitian mengungkapkan bahwa ada satu kondisi kesetimbangan dari endemisitas penyakit. Jika pengobatan dilakukan dengan k<0,000186 kondisi kesetimbangan endemik penyakit stabil asimptotik, dan dalam jangka panjang akan selalu terjadi penyebaran penyakit. Sedangkan jika pengobatan dengan k≥0,000186 keadaan kesetimbangan endemik penyakit tidak stabil asimptotik, dan dalam jangka panjang akan bebas dari penyakit.

 

Dengue Hemorrhagic Fever (DHF) is a disease caused by Dengue virus that is transmitted to human body through AedesAegypti mosquito bites. Patients infected with the virus require treatment. treatment is an important and effective method to prevent and control the spread of disease. In this paper discusses about the mathematical model analysisof transmission dengue fever with treatment.This study examined the modified Esteva-Vargas model using the treatment of the Wang function. The results obtained, there is one disease endemic equilibrium state. If the treatment with k<0,000186then diseaseendemic equilibrium state is asymptotically stable, and in the long term will always happen deployment disease. Whereas if the treatment with k≥0,000186 then diseaseendemic equilibrium state is not asymptotically stable, and in the long term will always happen freedisease.

How to Cite
Soleh, M., Zulpikar, Z., & Desvina, A. P. (2019). Analisis Model Matematika Penyebaran Penyakit Demam Berdarah Dengue dengan Treatment. Talenta Conference Series: Science and Technology (ST), 2(2). https://doi.org/10.32734/st.v2i2.479