Peningkatan Gemar Membaca Anak Sekolah Dasar Untuk Meningkatkan Indeks Literasi: Pengabdian Di Sekolah Dasar Negeri No. 102132 Bangun Rejo, Desa Dolok Merawan, Kecamatan Dolok Merawan, Kabupaten Serdang Bedagai
Increasing Elementary School Children's Love Of Reading To Improve The Literacy Index: A service at State Elementary School No. 102132 Bangun Rejo, Dolok Merawan Village, Dolok Merawan Sub-district, Serdang Bedagai Regency
Authors | ||
Issue | Vol 6 No 2 (2025): Talenta Conference Series: Agricultural and Natural Resources (ANR) | |
Section | Articles | |
Section |
Copyright (c) 2025 Talenta Conference Series ![]() This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |
|
Galley | ||
DOI: | https://doi.org/10.32734/anr.v6i2.2535 | |
Keywords: | Gemar Membaca Anak Sekolah Dasar Indeks Literasi Peningkatan Minat Baca Love of Reading Primary School Children Literacy Index Increase in Reading Interest | |
Published | 2025-06-16 |
Abstract
Rendahnya indeks literasi membaca di Indonesia ini tentunya menjadi perhatian yang cukup serius, mengingat membaca merupakan keterampilan penting yang harus dimiliki untuk mendukung proses belajar dan perkembangan individu. Perlu disadari bahwa membaca merupakan keterampilan penting yang harus dimiliki oleh setiap individu, terutama anak-anak usia sekolah dasar karena kegiatan membaca memberikan banyak manfaat untuk tumbuh kembang anak. Untuk meningkatkan indeks literasi membaca khususnya pada murid sekolah dasar, diperlukan upaya yang komprehensif dan berkesinambungan dari berbagai pihak. Kegiatan pengabdian ini bertujuan untuk mendukung peningkatan gemar membaca anak di SDN 102132 Bangun Rejo dalam upaya meningkatkan indeks literasi sekolah. Metode yang digunakan pada kegiatan pengabdian ini adalah teknik ceramah dan diskusi dalam rangka sharing pengetahuan mengenai kegiatan literasi, pelatihan kegiatan literasi untuk melihat tingkat minat membaca pada murid serta diskusi tentang strategi mempertahankan dan meningkatkan minat membaca pada murid. Hasil dari kegiatan pengabdian ini menunjukkan bahwa peningkatan gemar membaca anak sekolah dasar di SD Negeri 102132 sudah diupayakan oleh pihak sekolah dengan beberapa strategi salah satunya melalui pembentukan perpustakaan kelas. Namun untuk mempertahankan strategi tersebut, pihak sekolah memerlukan bantuan dari pihak lain seperti orang tua murid, masyarakat sekitar dan juga stakeholder lainnya. Atas dasar itu, pihak sekolah berharap kegiatan pengabdian seperti ini hendaknya dapat dilakukan secara berkelanjutan sehingga akan selalu ada inovasi untuk meningkatkan minat membaca (literasi) pada murid Sekolah Dasar.
The low reading literacy index in Indonesia is certainly a serious concern, considering that reading is an important skill that must be possessed to support the learning process and individual development. It is important to realize that reading is an important skill that must be possessed by every individual, especially children of primary school age because reading activities provide many benefits for children's growth and development. To increase the reading literacy index, especially in elementary school students, comprehensive and sustainable efforts are needed from various parties. This service activity aims to support the improvement of children's reading habits at SDN 102132 Bangun Rejo in an effort to improve the school's literacy index. The methods used in this service activity are lecture and discussion techniques in order to share knowledge about literacy activities, training in literacy activities to see the level of interest in reading in students and discussions about strategies to maintain and increase students' interest in reading. The results of this service activity show that increasing elementary school children's love of reading at SD Negeri 102132 has been pursued by the school with several strategies, one of which is through the establishment of a class library.However, to maintain this strategy, the school needs help from other parties such as parents, the surrounding community and other stakeholders. On that basis, the school hopes that service activities like this should be carried out on an ongoing basis so that there will always be innovations to increase interest in reading (literacy) in elementary school students.