Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif dengan Pendekatan Struktural Bersama Kepala Bernomor untuk Meningkatkan Pencapaian Kompetensi Matematika Siswa Kelas VIII/C SMP
Application of Cooperative Learning Model with Numbered Heads Together Structural Approach to Improve Achievement of Mathematicals Competence of Students in Class VIII/C SMP
Authors | ||
Issue | Vol 2 No 2 (2019): Talenta Conference Series: Science and Technology (ST) | |
Section | Articles | |
DOI: | https://doi.org/10.32734/st.v2i2.547 | |
Keywords: | Hasil belajar matematika Penelitian tindakan kelas | |
Published | 2019-06-30 |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan proses pembelajaran dan meningkatkan hasil belajar matematika siswa melalui penerapan model pembelajaran kooperatif Numbered Heads Together (NHT). Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas dengan dua siklus. Pengumpulan data dilakukan melalui observasi aktivitas guru dan siswa dan tes hasil belajar matematika dalam bentuk tes harian. Hasil analisis data menunjukkan bahwa kelemahan pada siklus II menurun dari kelemahan yang terjadi pada siklus I, artinya telah terjadi peningkatan dalam proses pembelajaran. Rata-rata hasil belajar siswa pada siklus II lebih tinggi daripada rata-rata hasil belajar siswa pada siklus I, sehingga dapat dikatakan bahwa prestasi belajar matematika siswa meningkat.
This study aims to improve the learning process and improve students' mathematics learning outcomes through the implementation of cooperative learning model Numbered Heads Together (NHT) stuctural approach. This research is a classroom action research with two cycles. Data collection is done through observation of teacher and student activity and test of mathematics learning outcomes in the form of daily test. The result of data analysis shows that the weakness in cycle II decreases from the weakness that occurs in cycle I, it means there has been improvement in the learning process. The average of student learning outcomes in cycle II is higher than the average of students 'learning outcomes in cycle I, so it can be said that the students' math achievement increased.