Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Perbedaan Hasil Belajar Fisika antara Siswa yang Diajarkan dengan Model Pembelajaran Numbered Heads Together (NHT) dan Snowball Throwing pada Kelas X SMAN 5 Banda Aceh

Difference of Physics Learning Result Between Students Taught with Learning Model Numbered Heads Together (NHT) and Snowball Throwing in Class X SMAN 5 Banda Aceh

Authors
  • Agus Wahyuni Universitas Syiah Kuala
  • Silvia Ria Merisca Universitas Syiah Kuala
  • Muhammad Syukri Universitas Syiah Kuala
Issue       Vol 2 No 2 (2019): Talenta Conference Series: Science and Technology (ST)
Section       Articles
DOI: https://doi.org/10.32734/st.v2i2.515
Keywords: Model Pembelajaran NHT Model Pembelajaran Snowball Throwing Hasil Belajar
Published 2019-06-30

Abstract

Siswa cenderung merasa sulit dan jenuh ketika mempelajari Fisika. Untuk menghindari hal tersebut, digunakanlah model pembelajaran yang dapat mengaktifkan siswa dikelas sehingga siswa tidak merasa jenuh. Model Pembelajaran yang dipilih oleh peneliti Numbered Heads Together (NHT) dan Snowball Throwing. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui perbedaan antara model pembelajaran NHT dan Snowball Throwing. Jenis penelitian ini adalah eksperimen dengan metode kuantitatif. Populasi dari penelitian ini adalah seluruh siswa kelas X pada SMAN 5 Banda Aceh dan sampel yang dipilih adalah kelas X MIA-1 sebagai kelas NHT dan X MIA-2 sebagai kelas Snowball Throwing. Kedua kelas diberikan pretes dan postes. Hasil nilai postes dari kedua kelas berdistribusi normal dan homogen. Hasil postes kemudian diuji-t, dengan uji-t dua pihak diperoleh thitung < ttabel menunjukkan bahwa menunjukkan bahwa tidak ada perbedaan yang signifikan antara siswa yang diajarkan dengan menggunakan model pembelajaran NHT dan Snowball Throwing. Kesimpulan dari penelitian ini adalah tidak ada perbedaan yang signifikan antara siswa yang diajarkan dengan menggunakan model pembelajaran NHT dan Snowball Throwing.

 

Students fell to find it difficult and tired when studying Physics. To avoid this, used a learning model that can enable students in class so that students do not feel bored. Learning model chosen by Numbered Heads Together (NHT) and Snowball Throwing researchers. The purpose of this research is to know the difference between learning model of NHT and Snowball Throwing. This research type is experiment with quantitative method. The population of this study were all students of class X at SMAN 5 Banda Aceh and the selected sample was class X MIA-1 as NHT and X MIA-2 classes as Snowball Throwing class. Both classes are given pretest and postes. The result of the postes value of both classes is normal and homogeneous distributed. Posttest results are then tested with t-test, with two parties test obtained tcount < ttable shows that there is no significant difference between students taught using NHT and Snowball Throwing learning models. The conclusion of this study is that there is no significant difference between students taught by using NHT learning model and Snowball Throwing.

How to Cite
Wahyuni, A., Ria Merisca, S., & Syukri, M. (2019). Perbedaan Hasil Belajar Fisika antara Siswa yang Diajarkan dengan Model Pembelajaran Numbered Heads Together (NHT) dan Snowball Throwing pada Kelas X SMAN 5 Banda Aceh. Talenta Conference Series: Science and Technology (ST), 2(2). https://doi.org/10.32734/st.v2i2.515