Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Peningkatan Kualitas Perkuliahan Fisika Matematika I dengan Penggunaan Modul dan Lembar Kerja Mahasiswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif

Improving Quality of Lecturing Mathematical Physics I using Module and Student Worksheet Through Cooperative Learning Model

Authors
  • Abdul Hamid Universitas Syiah Kuala
Issue       Vol 2 No 2 (2019): Talenta Conference Series: Science and Technology (ST)
Section       Articles
DOI: https://doi.org/10.32734/st.v2i2.514
Keywords: modul lembar kerja mahasiswa model pembelajaran kooperatif
Published 2019-06-30

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) kualitas proses perkuliahan Fisika Matematika I, (2) peningkatan hasil belajar mahasiswa pada mata kuliah Fisika Matematika I dengan menggunaan modul dan lembar kerja mahasiswa (LKM) melalui model pembelajaran kooperatif, dan (3) mengetahui respon mahasiswa terhadap pelaksanaan perkuliahan Fisika Matematika I. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas. Data tentang proses perkuliahan digali melalui aktivitas belajar mahasiswa dan dikumpulkan dengan metode observasi, data hasil belajar mahasiswa dikumpulkan dengan metode tes, dan data respon mahasiswa dikumpulkan dengan angket. Selanjutnya, data dianalisis menggunakan statistik deskriptif. Temuan penelitian ini adalah kualitas proses perkuliahan membaik dan hasil belajar mahasiswa mengalami peningkatan, sedangkan respon mahasiswa terhadap strategi perkuliahan yang diterapkan positif.

 

The purpose of this research is to know (1) the quality of lecturing process of Mathematics Physics I, (2) improvement of student learning outcomes in Physics Mathematics I course by using module and student worksheet through cooperative learning model, and (3) to know student response on the implementation of the lecture of Mathematical Physics I. This research is a classroom action research. Data about the lecturing process is explored through student learning activities and collected by observation method, student learning result data collected by test method, and student response data collected by questionnaire. Furthermore, the data were analyzed using descriptive statistics. The findings of this research are improved quality of lecturing process and student learning outcomes have increased, while the student response to lecture strategy applied positively.

How to Cite
Hamid, A. (2019). Peningkatan Kualitas Perkuliahan Fisika Matematika I dengan Penggunaan Modul dan Lembar Kerja Mahasiswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif. Talenta Conference Series: Science and Technology (ST), 2(2). https://doi.org/10.32734/st.v2i2.514