Inovasi Problem Based Learning dengan Strategi Pembelajaran Genius Learning Menggunakan Media Peta Konsep
Innovation on Problem Based Learning uses Genius Learning Learning Strategies with Media Concept Maps
Authors | ||
Issue | Vol 2 No 1 (2019): Talenta Conference Series: Science and Technology (ST) | |
Section | Articles | |
Galley | ||
DOI: | https://doi.org/10.32734/st.v2i1.355 | |
Keywords: | Problem Based Learning Genius Learning Media Peta Konsep | |
Published | 2019-02-13 |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan hasil belajar kimia, yang dibelajarkan menggunakan strategi pembelajaran Genius Learning dengan model pembelajaran PBL (problem based learning) pada pokok bahasan reaksi redoks. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas X SMA Dharma Pancasila Medan. Pengambilan sampel dilakukan secara purposif untuk mengambil kelas eksperimen I dan eksperimen II. kelas pertama sebagai Kelas eksperimen 1 yang diajarkan dengan menggunakan Genius Learning Strategi dengan model pembelajaran PBL, sementara kelas kedua sebagai kelas eksperimen 2 belajar menggunakan model pembelajaran PBL . Untuk mengukur kemampuan siswa digunakan metode tes hasil belajar yang disusun dalam bentuk tes objektif dengan jumlah soal sebanyak 20 soal yang telah dianalisis dan memenuhi syarat validitas isi. Sedangkan untuk mengukur kemampuan. Begitu ditarik kesimpulan ada perbedaan yang signifikan antara hasil belajar siswa yang dibelajarkan dengan menggunakan strategi pembelajaran jenius belajar dengan model pembelajaran PBL.
This study aims to determine the differences in learning outcomes of chemistry, which was delivered using the Genius Learning strategy with PBL (Problem Based Learning) model on the subject of redox reactions. The population in this study were all students of class X SMA Dharma Pancasila Medan. Sampling was done purposively to take an experimental class I and experimental class II. First class as experimental class I learned using Genius Learning Strategy with PBL learning model, while the second class as experimental class 2 learned using only PBL learning model. To measure students' abilities, the learning outcomes test method is arranged in the form of objective tests with several questions as many as 20 questions that have been analyzed and meet the requirements for content validity. The conclusion obtained is that there is a significant difference between the learning outcomes of students taught by using Genius Learning strategies compared to students taught using PBL learning models.