Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Analisis Buku Penuntun Praktikum Kimia Kelas XII Semester I Berdasarkan Kurikulum 2013

Analysis of Chemistry Practicum Guide module in Class XII Semester I Based on 2013 Curriculum

Authors
  • Zainal Arifin Universitas Negeri Medan
  • Febri Yanti Universitas Negeri Medan
  • Ramlan Silaban Universitas Negeri Medan
  • Simson Tarigan Universitas Negeri Medan
Issue       Vol 2 No 1 (2019): Talenta Conference Series: Science and Technology (ST)
Section       Articles
Galley      
DOI: https://doi.org/10.32734/st.v2i1.352
Keywords: penuntun praktikum pembelajaran kimia media pembelajaran kurikulum 2013
Published 2019-01-30

Abstract

Sistem Kurikulum 2013 menuntut siswa untuk berperan aktif dalam proses pembelajaran di sekolah maupun belajar secara mandiri. Sehingga perlu adanya media pembelajaran yang dapat membantu siswa dalam memahami pembelajaran kimia. Kimia merupakan ilmu alam yang bersifat sebagai produk dan konsep sehingga dalam pembelajarannya dapat dilakukan melalui kegiatan praktikum. Kegiatan praktikum dibutuhkan suatu perangkat sebagai panduan dalam kerja ilmiah yang disebut buku penuntun praktikum. Desain penelitian yang digunakan adalah Research and Development model ADDIE (analysis, design, development, implementation, dan evaluation).Penelitian ini hanya dilakukan pada tahap awal yaitu analisis buku penuntun praktikum. Hasil yang diperoleh adalah gambaran awal buku penuntun praktikum yang sudah ada untuk dilakukan pengembangan lebih lanjut menjadi produk buku penuntun praktikum kimia inovatif sesuai kurikulum 2013.

 

The 2013 Curriculum System requires students to play an active role in the learning process at school and self-study independently. Therefore, learning media that can help students understand chemistry learning well are very necessary. Chemistry is a natural science that has characteristics as a product and concept so that in each learning process it can be done through practical activities. In carrying out practical activities, a tool is needed as a guide in scientific work called a practical guidebook. In this research, the study design used was the ADDIE Research and Development model (analysis, design, development, implementation, and evaluation). This study was only carried out at the initial stage, namely the analysis of the practical guidebook. The results obtained are the initial description of the existing practical guidebook for further development to become the product of an innovative chemistry practicum guide according to the 2013 curriculum.

How to Cite
Arifin, Z., Yanti, F., Silaban, R., & Tarigan, S. (2019). Analisis Buku Penuntun Praktikum Kimia Kelas XII Semester I Berdasarkan Kurikulum 2013. Talenta Conference Series: Science and Technology (ST), 2(1), 253-258. https://doi.org/10.32734/st.v2i1.352