Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Pendekatan Chemo-Entrepreneurship Pada Minat Kewirausahaan Siswa SMA N 1 Bukit Perubahan Materi

Chemo-Entrepreneurship Approach in the Interest of Entrepreneurship of Students SMA N 1 Bukit

Authors
  • Sri Ismulyati Universitas Serambi Mekkah
  • Yudi Ikhwani Universitas Serambi Mekkah
Issue       Vol 2 No 1 (2019): Talenta Conference Series: Science and Technology (ST)
Section       Articles
Galley      
DOI: https://doi.org/10.32734/st.v2i1.347
Keywords: Lulusan Pembelajaran Kimia Chemo-Entrepreneurship Perubahan Materi penelitian PTK
Published 2019-01-30

Abstract

Rendahnya mutu lulusan berakibat pada rendahnya kemampuan kompetitif dan komperatif lulusan. Namun pada kenyataannya banyak siswa SMA yang tidak dapat melanjutkan ke jenjang pendidikan yang lebih tinggi sehingga berpotensi untuk menjadi pengangguran. Dalam penelitian ini untuk meningkatkan minat kewirausahaan dan respon siswa proses pembelajaran kimia perlu adanya suatu inovasi dan pembaharuan dalam suatu pendekatan Chemo-Entrepreneurship (CEP). Kabupaten Bener Meriah merupakan bumi yang subur dan mempunyai beraneka ragam sumber alam yang dapat diolah menjadi bahan makanan. Sesuai dengan hasil penelitian dari tanggal 17 – 21 Juli 2017 siswa kelas IPA-2 ke sekolah SMAN I Bukit di Kebupaten Bener Meriah. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas X SMA N 1 Bukit yang berjumlah 25 siswa. Rancangan penelitian yang digunakanadalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang terdiri dari perencanaan, tindakan, pengamatan danrefleksi.Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini dengan cara observasi, test dan angket. Data yang diperoleh dianalisismenggunakanpersentase mengenai minat kewirausahaan, dan responsiswa dengan pendekatan Chemo-Entrepreneurship (CEP) pada materi perubahan kimia. Minat kewirausahaan siklus I 20% pada siklus ke II menjadi 47 % dan ternyata respon siswa yang menyatakan positif sekitar 83,2 % dan menyatakan negative hanya 16,8 %

 


The low quality of graduates leads to low competitive and comparative abilities of the graduates. Many high school students cannot continue to pursue higher education. This condition resulted in an increasing number of unemployed. In this study, to increase entrepreneurial interest and students' responses to the chemistry learning process, there needs to be an innovation and renewal in a Chemo-Entrepreneurship (CEP) approach. Bener Meriah Regency is a fertile land and has a variety of natural resources that can be processed into food. The study was carried out from July 17-21, 2017 to students of IPA-2 class at SMAN I Bukit in Bener Meriah Regency. Subjects in this study were 25 students of class X SMA N 1 Bukit. The research design used was Classroom Action Research (CAR) consisting of planning, action, observation, and reflection. Data collection techniques used in this study was by observation, test, and questionnaire. The data obtained were analyzed using a percentage of entrepreneurial interest, and responses to the Chemo-Entrepreneurship (CEP) approach to chemical change material. Entrepreneurship interest in the first cycle of 20% in the second cycle became 47%, and it turned out that the response of students who stated positive was around 83.2% and indicated contrary only 16.8%.

How to Cite
Ismulyati, S., & Ikhwani, Y. (2019). Pendekatan Chemo-Entrepreneurship Pada Minat Kewirausahaan Siswa SMA N 1 Bukit Perubahan Materi. Talenta Conference Series: Science and Technology (ST), 2(1), 220-225. https://doi.org/10.32734/st.v2i1.347