Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Penerapan POGIL Dengan LKS Dalam Meningkatkan Hasil Belajar pada Koloid Berbasis Lesson Study

Application of POGIL with LKS in Improving Learning Outcomes in Lesson Study-Based Colloids

Authors
  • Angeline Viska Ayurosalia Universitas Negeri Medan
Issue       Vol 2 No 1 (2019): Talenta Conference Series: Science and Technology (ST)
Section       Articles
Galley      
DOI: https://doi.org/10.32734/st.v2i1.332
Keywords: POGIL LKS hasil belajar siswa lesson study koloid
Published 2019-01-30

Abstract

Tujuan penelitian ini ialah untuk memperoleh perbandingan antara pembelajaran dengan penggunaan strategi POGIL dengan media LKS yang berbasis lesson study dengan pembelajaran konvensional. Penelitian ini dilangsungkan di 3 sekolah menengah atas di kota Medan antara lain SMA Negeri 2 Medan, SMA Negeri 3 Medan dan SMA Swasta Raksana. Populasinya merupakan seluruh siswa yang diambil secara acak. Pada penelitian ini menggunakan instrument tes yang sudah valid untuk melihat peningkatan hasil belajar siswa. Dalam analisis data digunakan SPSS-18. Berdasarkan hasil penelitian dapat dilihat bahwa strategi POGIL dengan media LKS berbasis lesson study memberi peningkatan terhadap hasil belajar siswa dibandingkan konvensional. Nilai gain pada kelas eksperiment lebih tinggi dibandingkan pada kelas control.

 

The purpose of this study was to obtain a comparison between learning and the use of the POGIL strategy with LKS media based on lesson study with conventional learning. This research was conducted in 3 high schools in Medan including SMAN 2 Medan, SMAN 3 Medan, and Raksana Private High School. The population was all students taken randomly. This study used a test instrument that was valid to see improvement in student learning outcomes. Data were analyzed with SPSS-18. Based on the results of the study, it could be seen that the POGIL strategy with lesson study based LKS media resulted an increase in student learning outcomes compared to conventional learning. The gain value in the experimental class was higher than in the control class.

How to Cite
Ayurosalia, A. V. (2019). Penerapan POGIL Dengan LKS Dalam Meningkatkan Hasil Belajar pada Koloid Berbasis Lesson Study. Talenta Conference Series: Science and Technology (ST), 2(1), 135-140. https://doi.org/10.32734/st.v2i1.332