Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Metalinguistik dalam Pengajaran Bahasa

Authors
  • Eddy Setia Program Studi Linguistik Program Pascasarjana, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Sumatera Utara, Medan, Indonesia
Issue       Vol 3 No 3 (2020): Talenta Conference Series: Local Wisdom, Social, and Arts (LWSA)
Section       Articles
Galley      
DOI: https://doi.org/10.32734/lwsa.v3i3.930
Keywords: metalinguistik pengajaran bahasa linguistik mikro dan makro interaksi linguistik komunikasi budaya
Published 2020-10-15

Abstract

Bahasa dan budaya tak dapat dipisahkan. Kemistri yang begitu kuat antara keduanya mengakibatkan kajian tentang bahasa harus melibatkan budaya. Bidang yang mengkaji tentang hubungan keduanya secara ilmiah disebut Metalinguistik. Dalam hal pengajaran bahasa asing, kemampuan Metalinguistik merupakan strategi yang diterapkan baik secara sadar maupun tidak dalam interaksi linguistik lisan maupun tulisan, menyadarkan pembelajar bahasa untuk berfikir tentang bahasa dan pesan linguistik, untuk menganalisis sebuah pesan, dan mengendalikan proses bahasa dalam budaya komunikasi. Tulisan ini merangkum linguistik mikro dan makro yang dapat dilibatkan dalam pengajaran bahasa.

Language and culture cannot be separated. Their tough chemistry results the study and investigation of language should be corelated to culture. A scientific field deals with the study of both language and culture in social practice is called Metalinguistiks. Related to foreign language teaching, Metalinguistiks skills are strategies that are apllied, either consciously oraotomatically, to an oral or written linguistik interaction to allow language learners to think about language and linguistik message, to analyse message and to control language processing within the communicative culture. This writing covers macro and micro linguistiks that can be involved in the process of language teaching.