Metalinguistik dalam Pengajaran Bahasa
Authors | ||
Issue | Vol 3 No 3 (2020): Talenta Conference Series: Local Wisdom, Social, and Arts (LWSA) | |
Section | Articles | |
Section |
Copyright (c) 2020 Talenta Publisher This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. |
|
Galley | ||
DOI: | https://doi.org/10.32734/lwsa.v3i3.930 | |
Keywords: | metalinguistik pengajaran bahasa linguistik mikro dan makro interaksi linguistik komunikasi budaya | |
Published | 2020-10-15 |
Abstract
Bahasa dan budaya tak dapat dipisahkan. Kemistri yang begitu kuat antara keduanya mengakibatkan kajian tentang bahasa harus melibatkan budaya. Bidang yang mengkaji tentang hubungan keduanya secara ilmiah disebut Metalinguistik. Dalam hal pengajaran bahasa asing, kemampuan Metalinguistik merupakan strategi yang diterapkan baik secara sadar maupun tidak dalam interaksi linguistik lisan maupun tulisan, menyadarkan pembelajar bahasa untuk berfikir tentang bahasa dan pesan linguistik, untuk menganalisis sebuah pesan, dan mengendalikan proses bahasa dalam budaya komunikasi. Tulisan ini merangkum linguistik mikro dan makro yang dapat dilibatkan dalam pengajaran bahasa.
Language and culture cannot be separated. Their tough chemistry results the study and investigation of language should be corelated to culture. A scientific field deals with the study of both language and culture in social practice is called Metalinguistiks. Related to foreign language teaching, Metalinguistiks skills are strategies that are apllied, either consciously oraotomatically, to an oral or written linguistik interaction to allow language learners to think about language and linguistik message, to analyse message and to control language processing within the communicative culture. This writing covers macro and micro linguistiks that can be involved in the process of language teaching.