Analisis Retorika Teks Genre Akademik: Kerangka Teori dan Isu-Isu Metodologi
Rhetorical Analysis of Texts in Academic Genre: Theoretical Framework and Methodology Issues
Authors | ||
Issue | Vol 3 No 3 (2020): Talenta Conference Series: Local Wisdom, Social, and Arts (LWSA) | |
Section | Articles | |
Section |
Copyright (c) 2020 Talenta Publisher This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. |
|
Galley | ||
DOI: | https://doi.org/10.32734/lwsa.v3i3.929 | |
Keywords: | genre artikel penelitian struktur retorika isu-isu tentang metodologi | |
Published | 2020-10-15 |
Abstract
Studi tentang struktur retorika dan fitur linguistik teks dalam ‘genre’ tertentu, seperti artikel penelitian, tesis, disertasi dan makalah seminar telah diteliti secara intensif oleh pakar analisis wacana akhir-akhir ini. Manfaat dari temuan studi ini, antara lain, adalah untuk membantu proses belajar mengajar penulisan teks akademik atau ilmiah khususnya untuk mahasiswa. Esai ini membahas tentang kerangka teoritis dan metodologi mengenai analisis retorika teks dalam ‘genre’ akademik khususnya dalam konteks bahasa Inggris untuk tujuan-tujuan khusus. Makalah ini menyajikan beberapa kerangka kerja dan model struktur retorika dan fitur linguistik teks dalam ‘genre’ akademik untuk tujuan pengajaran menulis karya ilmiah. Makalah ini diharapkan dapat bermanfaat bagi dosen dan mahasiswa pascasarjana yang tertarik pada analisis wacana analitik, deskriptif atau komparatif (paralel atau sebanding) tentang teks akademik.
Studies on the rhetorical structure and linguistic features of a particular genre, such as research articles, theses, dissertations and seminar papers have been intensively scrutinized by genre specialists recently. The benefit of the findings of these studies, among other things, is to guide the teaching and learning processes of academic writing, especially for university students. This essay discusses the theoretical frameworks and methodological issues concerning the area of rhetorical analysis of texts in the academic genres in the context of English for specific purposes. It presents some frameworks and models of rhetorical structure and linguistic features of texts in a particular genre for pedagogical purposes. It is expected to be useful for university lecturers and postgraduate students who are interested in descriptive analytic or comparative (parallel or comparable) discourse analyses of academic texts.