Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Analisis Modalitas Pada Teks Pidato Prabowo Soal Tampang Boyolali dan Masalah Ekonomi Kajian Linguistik Fungsional Sistemik

Authors
  • Sri Octaviyanti Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Sumetera Utara, Medan, Indonesia, 20155
  • Nurlela Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Sumetera Utara, Medan, Indonesia, 20155
Issue       Vol 3 No 3 (2020): Talenta Conference Series: Local Wisdom, Social, and Arts (LWSA)
Section       Articles
Galley      
DOI: https://doi.org/10.32734/lwsa.v3i2.905
Keywords: Analisis Wacana Modalitas Pidato Prabowo
Published 2020-10-15

Abstract

Analisis wacana merupakan hal yang paling sangat diperlukan dalam dunia perpolitikan. Dengan analisis wacana kita dapat mengetahui apa pesan sebenarnya yang diingin disampaikan oleh partai polotik dalam berkampanye. Terkhusus pada paslon no 2 dalam pidato kampanyenya di Boyolali. Bapak Prabowo memberikan pidato yang berjudul Tampang Boyolali dan Masalah Ekonomi, yang sekaligus menjadi data dan objek pada penelitian ini. Penelitian ini bertujuan melihat bagaimana frekuensi dan tingkat modalitas yang terdapat pada teks pidato Prabowo dengan menggunakan teori Saragih dengan pendekatan Linguistik Fungsional Sistemik. Metode dalam penelitian yaitu metode deskriptif analisis dan metode penyajian data dengan tabel. Maka hasil yang ditemukan dari penelitian ini adalah ada 8 probabilitas – tinggi, 2 keharusan – tinggi, 1 keharusan – menengah, 2 kecenderungan – tinggi, 2 kecenderungan – menengah.

Discourse analysis is the most necessary thing in the world of politics. With a discourse analysis we can find out what the actual message that the political party wants to convey in campaigning. Especially for candidate number 2 in his campaign speech in Boyolali. Mr Prabowo gave a speech entitled Look at Boyolali and Economic Problems, which also became the data and objects in this study. This study aims to see how the frequency and level of modalities contained in Prabowo's text using Saragih's theory with the Systemic Functional Linguistic approach. In facilitating this research, the author uses descriptive analysis methods and methods of presenting data with tables. Then the results obtained from this study are 8 probabilities - high, 2 necessities - high, 1 must - medium, 2 tendencies - high, 2 tendencies - medium.