Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Pemilihan Bahasa Mandarin Di Kalangan Mahasiswa Sastra Cina Fakultas Ilmu Budaya Universitas Sumatera Utara

Mandarin Language Selection among Chinese Literature Students of Faculty Of Cultural Science, University Of Sumatera Utara

Authors
  • Nabilah Zatadini Naibaho Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Sumatera Utara, Medan, Indonesia
  • Niza Ayuningtias Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Sumatera Utara, Medan, Indonesia
  • Vivi Adryani Nasution Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Sumatera Utara, Medan, Indonesia
Issue       Vol 3 No 3 (2020): Talenta Conference Series: Local Wisdom, Social, and Arts (LWSA)
Section       Articles
DOI: https://doi.org/10.32734/lwsa.v3i2.894
Keywords: Mahasiswa Sastra Cina Bentuk Pemilihan Bahasa Pemilihan Bahasa.
Published 2020-10-15

Abstract

Penelitian ini berjudul, Pemilihan Bahasa Mandarin di Kalangan Mahasiswa Sastra Cina, Fakultas Ilmu Budaya Universitas Sumatera Utara 苏北大学中文系的学生用汉语交流的选择(Sū běi dàxué zhōngwén xì de xuéshēng yòng hànyǔ jiāoliú de xuǎnzé). Penelitian ini bertujuan (1) Untuk mendeskripsikan pilihan bahasa dalam komunikasi sehari-hari pada Mahasiswa Sastra Cina Fakultas Ilmu Budaya Universitas Sumatera Utara; (2) Mendeskripsikan faktor sosial yang paling dominan digunakan dalam Pemilihan Bahasa Mandarin Di Kalangan Mahasiswa Sastra Cina Fakultas Ilmu Budaya Universitas Sumatera Utara. Teori yang digunakan adalah teori sosiolinguistik dan teori pemilihan bahasa oleh Ervin-Tripp. Metode penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Objek penelitian ini adalah Mahasiswa Sastra Cina Fakultas Ilmu Budaya Universitas Sumatera Utara berupa kuesioner. Hasil penelitian ini menunjukkan (1) Bentuk-bentuk faktor sosial yang muncul : faktor latar dan situasi sebanyak 3 jenis, faktor partisipan dalam interaksi sebanyak 5 jenis, faktor topik percakapan sebanyak 2 jenis, dan faktor fungsi interaksi sebanyak 1 jenis; (2) persentase faktor sosial yang paling dominan adalah persentase dari faktor sosial partisipan dalam interaksi berjumlah 45, 4 %, Latar dan situasi berjumlah 27,3%, Topik percakapan berjumlah 18,2% dan fungsi interaksi berjumlah 9,1%.

This study aims to (1) Describe the choice of language in daily communication to the Chinese Literature Students of the Faculty of Cultural Science, University of Sumatera Utara; (2) Describe the most dominant social factors used in the choice of mandarin students in Chinese Literature at the Faculty of Cultural Science, University of Sumatera Utara. The method used in this research is descriptive qualitative method. The object research is Chinese Literature students at the Faculty of Cultural Science, University of Sumatera Utara in the form of questionnaires. The results of this study indicate (1) The forms of social factors that arise are the setting factors and the situation as many as 3 types, the participant factor in the interaction as many as 5 types, the conversation topic factor as much as 2 types, and the interaction function factor as much as 1 type; (2) The most dominant percentage of social factors was the percentage of participants' social factors in interaction totaling 45, 4%, setting and situation amounting to 27.3%, conversation topics totaling 18.2% and interaction functions amounting to 9.1%.