Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Enhancing Capacity of Physical Education Teachers Integrated Physical Literacy Into Sport And Health Education To Improve Student Wellness

Mitigation and Adaptation of Upstream Hydrometeorological Disasters in Habeahan Village, Lintong Nihuta District, Humbang Hasundutan Regency to Environmental Aspects

Authors
  • Yetty Machrina Department of Physiology, Faculty of Medicine, Universitas Sumatera Utara, Medan, 20155, Indonesia
  • Dina Keumala Sari Department of Nutrition, Faculty of Medicine, Universitas Sumatera Utara, Medan, 20155, Indonesia
  • Sunna Hutagalung Department of Parasitology, Faculty of Medicine, Universitas Sumatera Utara, Medan, 20155, Indonesia
  • Henny Harumi Computer science study programme, Faculty of Computer Science and Technology of Information, Universitas Sumatera Utara, Medan, 20155, Indonesia
  • Gaurav Pant Sportal Corporate, Indira Nagar, Lucknow, India
Issue       Vol 8 No 2 (2025): Talenta Conference Series: Local Wisdom, Social, and Arts (LWSA)
Section       Articles
Galley      
DOI: https://doi.org/10.32734/lwsa.v8i2.2457
Keywords: literasi jasmani pendidikan jasmani guru olahraga physical education physical literacy student
Published 2025-03-07

Abstract

Salah satu tujuan dari pembangunan berkelanjutan (SDGs) adalah meningkatkan kesehatan dan kesejahteraan. Untuk mencapai tujuan tersebut, literasi jasmani perlu diperkenalkan sejak dini kepada siswa sekolah, dan guru olahraga diharapkan dapat mengubah mindset siswa tentang berperilaku aktif di sepanjang hidupnya. Tujuan pengabdian masyarakat ini adalah untuk meningkatkan kapasitas guru olahraga mengintegrasikan literasi jasmani dalam pendidikan olahraga dan Kesehatan untuk meningkatkan kebugaran siswa. Sasaran kegiatan adalah guru olahraga se-kota Medan. Sebanyak 123 orang guru hadir pada kegiatan ini, difasilitasi oleh narasumber dari USU dan Sportal Corporate, India. Kegiatan dilaksanakan di Fakultas Kedokteran USU pada tanggal 7-8 September 2024. Pelatihan dimulai dengan pemberian materi tentang pentingnya aktifitas fisik untuk pertumbuhan anak dan literasi jasmani dalam pendidikan, diikuti dengan praktik per orangan dan kelompok di dalam dan luar ruangan. Hasil refleksi peserta terhadap pembelajaran yang diperoleh bahwa pembelajaran yang kreatif dan inovatif diperlukan untuk meningkatkan motivasi siswa untuk aktif.

One SDG is to improve community health and well-being. Introduce physical literacy to school-age students to achieve this goal. Physical education (PE) teachers should help students develop an active mindset for future lives. This community service aimed to help PE teachers integrate physical literacy into sport and health education, improving student fitness. One hundred and twenty three PE teachers from Medan city took part in the event, facilitated by speakers from USU and Sportal Corporate-India. The training session at the Faculty of Medicine, USU on 7th-8th September 2024 began with a presentation on the importance of physical activity for child development and physical literacy in education. Participants then engaged in individual practice sessions indoors and outdoors. From self reflections sharing insights on fostering student motivation towards active lifestyles towards active lifestyles.