Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Peranan Pajak Bumi dan Bangunan Sebagai Sumber Pembiayaan Pembangunan di Kota Medan

The Role of Land and Building Tax As A Source of Development Finance in the City Of Medan

Authors
  • Sondang Chaterine Pardede Universitas Sumatera Utara
  • Coki Ahmad Syahwier Universitas Sumatera Utara
Issue       Vol 6 No 1 (2023): Talenta Conference Series: Local Wisdom, Social, and Arts (LWSA)
Section       Articles
Galley      
DOI: https://doi.org/10.32734/lwsa.v6i1.1724
Keywords: Realisasi Kontribusi Efektifitas Pajak Bumi Bangunan PAD Realization Contribution Effectiveness Land Building Tax
Published 2023-01-15

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui realisasi, kontribusi, dan efektivitas Pajak Bumi dan Bangunan sebagai sumber pembiayaan pembangunan di kota Medan pada tahun 2010-2018. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif kuantitatif, dan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah data sekunder yang diperoleh dari Dinas Pendapatan Daerah (DISPENDA) Kota Medan. Setelah dilakukannya analisis, maka hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa realisasi penerimaan Pajak Bumi dan Bangunan mengalami pertumbuhan yang tidak stabil,  kontribusi Pajak Bumi dan Bangunan terhadap Pendapatan Asli Daerah kota Medan menunjukkan tingkat kontribusi dengan kriteria Sedang yaitu sebesar 21,53%, dan efektivitas Pajak Bumi dan Bangunan di Kota Medan masih tergolong dalam kriteria Cukup Efektif yaitu sebesar 84,32%.

 

This study aims to determine the realization, contribution, and effectiveness of Land and Building Tax as a source of development financing in the city of Medan in 2010-2018. The method used in this study is a quantitative descriptive method, and the data used in this study are secondary data obtained from the Regional Revenue Service (DISPENDA) of Medan City. After conducting the analysis, the results of this study indicate that the realization of Land and Building Tax revenues has experienced unstable growth, the contribution of Land and Building Tax to Regional Original Revenue of the city of Medan shows a contribution level with Moderate criteria, namely 21.53%, and Tax effectiveness Land and buildings in Medan City are still classified as quite effective, namely 84.32%.