Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Analisis Kausalitas Inklusi Keuangan Dengan Pemerataan Pendapatan, Kemiskinan, Pertumbuhan Ekonomi, dan Pengangguran di Indonesia

Causality Analysis of Financial Inclusion with Equal Income, Poverty, Economic Growth, and Unemployment in Indonesia

Authors
  • Dame Rugun Marlina Br Haloho Universitas Sumatera Utara
  • Wahyu Ario Pratomo Universitas Sumatera Utara
Issue       Vol 6 No 1 (2023): Talenta Conference Series: Local Wisdom, Social, and Arts (LWSA)
Section       Articles
Galley      
DOI: https://doi.org/10.32734/lwsa.v6i1.1719
Keywords: Inklusi Gini Rasio Kemiskinan PDRB Inclusion Gini Ratio Poverty
Published 2023-01-15

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis bagaimana tingkat inklusi keuangan di 33 provinsi di Indonesia, hubungan kausalitas inklusi keuangan dengan pemerataan pendapatan, kemiskinan, pertumbuhan ekonomi, dan pengangguran di Indonesia. Jenis data yang digunakan adalah data sekunder yang diperoleh dari Laporan Keuangan Badan Pusat Statistik selama 5 tahun yaitu dari tahun 2013 sampai 2017. Analisis data menggunakan analisis regresi data panel. Data yang digunakan adalah data Bank umum konvensional yang terdaftar di Otorisasi Jasa Keuangan Indonesia. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Kausalitas Engle Granger.

 

This study aims to analyze the level of financial inclusion in 33 provinces in Indonesia, the causal relationship between financial inclusion and income distribution, poverty, economic growth, and unemployment in Indonesia. The type of data used is secondary data obtained from the Financial Statements of the Central Bureau of Statistics for 5 years, namely from 2013 to 2017. Data analysis used panel data regression analysis. The data used is conventional commercial bank data registered with the Indonesian Financial Services Authorization. The method used in this study is Engle Granger Causality.