Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Faktor – Faktor yang Mempengaruhi Penggunaan Layanan Mobile Banking pada Masyarakat Kecamatan Medan Selayang

Factors Influencing The Use of Mobile Banking Services in The Community Medan Selayang District

Authors
  • Wanitia Panjaitan Universitas Sumatera Utara
  • Haroni Doli Hamoraon Universitas Sumatera Utara
Issue       Vol 6 No 1 (2023): Talenta Conference Series: Local Wisdom, Social, and Arts (LWSA)
Section       Articles
Galley      
DOI: https://doi.org/10.32734/lwsa.v6i1.1718
Keywords: Mobile banking Persepsi Pengguna Pola Penggunaan. User Perceptions Usage Patterns
Published 2023-01-15

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pola penggunaan layanan mobile banking dan faktor-faktor yang mempengaruhi layanan mobile banking pada masyarakat kecamatan Medan Selayang. Pengumpulan data primer dilakukan melalui kuesioner yang disebarkan kepada responden masyarakat (nasabah) bank di kecamatan medan selayang yang menggunakan mobile banking. Metode analisis yang digunakan adalah deskriptif kuantitatif dengan menggunakan uji One Way ANOVA, uji Independent T-Test dan Uji Homogenitas.Hasil penelitian menunjukkan ada hubungan antara faktor faktor yang mempengaruhi layanan mobile banking dan demografi yaitu faktor kesederhanaan operasional untuk pekerjaan dan kemudahan navigasi untuk pendidikan. Ada hubungan antara faktor faktor yang mempengaruhi layanan mobile banking dan kepemilikan bank yaitu faktor Kesederhanaan Operasional dan Kemudahan Navigasi. Ada hubungan antara faktor faktor yang mempengaruhi layanan mobile banking dan penggunaan layanan yaitu faktor Efektivitas Waktu dan Keamanan.

 

This study aims to determine the pattern of use of mobile banking services and the factors that influence mobile banking services in the people of Medan Selayang sub-district. Primary data collection was carried out through distributed questionnaires to community respondents (customers) of banks in Medan Selayang District who use mobile banking. The analytical method used is quantitative descriptive using the One Way ANOVA test, Independent T-Test and Homogeneity Test. The results of the study show that there is a relationship between the factors that influence mobile banking services and demography, namely operational simplicity for work and ease of navigation for education. There is a relationship between the factors that influence mobile banking services and bank ownership, namely the Simplicity of Operations and Ease of Navigation. There is a relationship between the factors that influence mobile banking services and service usage, namely the factors of Time Effectiveness and Security.