Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Pengaruh Religiusitas, Referensi Pihak Lain dan Produk Perbankan terhadap Preferensi Menabung Masyarakat pada Perbankan Syariah di Kota Medan

The Effect of Religiusity, Reference of Other Parties and Banking Products on Community's Saving Preferences in Sharia Banking in Medan City

Authors
  • Nindya Kartika Sari Universitas Sumatera Utara
  • Haroni Doli Hamoraon Universitas Sumatera Utara
Issue       Vol 6 No 1 (2023): Talenta Conference Series: Local Wisdom, Social, and Arts (LWSA)
Section       Articles
Galley      
DOI: https://doi.org/10.32734/lwsa.v6i1.1673
Keywords: Perbankan Syariah Preferensi Menabun Religiusitas Referensi Pihak lain Produk Perbankan Sharia Banking Saving Preferences Religiosit References of other Parties Banking Products
Published 2023-01-15

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh religiusitas, referensi pihak lain dan produk perbankan terhadap preferensi menabung masyarakat pada perbankan syariah di Kota Medan. Teknik analisis yang digunakan adalah analisis deskriptif dan tabulasi data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengaruh religiusitas terhadap preferensi utama menabung pada perbankan syariah adalah pengetahuan masyarakat tentang larangan riba. Pengaruh referensi pihak lain terhadap preferensi utama menabung pada perbankan syariah disebabkan oleh saran dari ulama/ dosen. Dan pengaruh produk perbankan terhadap preferensi utama menabung pada perbankan syariah adalah adanya daya tarik bagi hasil dan kemudahan transaksi dan beribadah.

 

This study aims to determine the effect of religiosity, references to other parties and banking products on people's saving preferences in Islamic banking in Medan City. The analysis technique used is descriptive analysis and data tabulation. The results showed that the influence of religiosity on the main preference for saving in Islamic banking was public knowledge about the prohibition of usury. The influence of other party references on the main preference for saving in Islamic banking is caused by suggestions from scholars/lecturers. And the influence of banking products on the main preference for saving in Islamic banking is the attractiveness of profit sharing and ease of transactions and worship.