Penciptaan Karya Seni Rupa di Era Budaya Populer
Authors | ||
Issue | Vol 5 No 5 (2022): Talenta Conference Series: Local Wisdom, Social, and Arts (LWSA) | |
Section | Articles | |
Section |
Copyright (c) 2022 Talenta Conference Series: Local Wisdom, Social and Arts (LWSA) This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |
|
Galley | ||
DOI: | https://doi.org/10.32734/lwsa.v5i5.1649 | |
Keywords: | seni rupa budaya popular media digital art visual culture | |
Published | 2022-12-31 |
Abstract
Dilatarbelakangi oleh pesatnya perkembangan pasar tekhnologi dan kebutuhan manusia modern terhadap budaya komunikasi yang cepat, efisien dan canggih melalui jaringan selular dan internet, budaya popular (budaya massa) berkaitan dengan pasar digital dan ekonomi kreatif merupakan bagian erat dalam kehidupan manusia saat ini dan menjadi sangat menarik. Tujuan penulisan ini adalah untuk menstimulasi para seniman/kreator untuk menciptakan lumbung kreativitasnya, karena terdapat peluang dalam memproduksi karya budaya popular dengan berbagai model media sesuai dengan tujuan penciptaannya melalui media massa elektronik, cetak dan konvensional. Gagasan ilmiah pada penulisan ini berkonsep tentang seni rupa dan budaya popular pada era media digital, menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan pendekatan survey penciptaan karya seni rupa populer yang sedang trend saat ini pada platform media sosial seperti Instagram, Youtube, Tiktok, Pinterest, Twitter dan NFT. Memproduksi seni rupa pada era digitalisasi sebagai bagian budaya popular menjadi ladang yang sangat luas untuk digarap bagi seniman dan kreator seni rupa, dimana dapat memudahkan dalam membangun fortofolio berkesenian dan hasil karya dalam bentuk: seni ilustrasi, konten digital painting, desain logo dan redesain logo, fotografi dan videografi, desain UI dan UX, desain kemasan, desain tipografi, mural dan sebagainya.
Against the backdrop of the rapid development of the technology market and the need for modern humans for a fast, efficient and sophisticated communication culture through cellular networks and the internet, popular culture (mass culture) related to the digital market and the creative economy is a close part of human life today and is becoming very interesting.The purpose of this paper is to stimulate artists/creators to create their creative barns, because there are opportunities to produce works of popular culture with various media models according to the purpose of their creation through electronic, print and conventional mass media. The scientific idea in this paper is the concept of art and popular culture in the digital media era, using descriptive qualitative methods with a survey approach to the creation of popular art works that are currently trending on social media platforms such as Instagram, Youtube, Tiktok, Pinterest, Twitter and NFT. . Producing fine art in the digitalization era as part of popular culture has become a very broad field for artists and art creators to work on, which can make it easier to build artistic portfolios and works of art in the form of: illustration art, digital painting content, logo design and logo redesign, photography and videography, UI and UX design, packaging design, typography design, murals and so on.