Aizuchi (相槌): Faktor Kealamiahan Berbahasa yang Terabai dalam Pengajaran
Aizuchi (相槌): The Underplayed Factors of Language Naturalness in Teaching
Authors | ||
Issue | Vol 5 No 2 (2022): Talenta Conference Series: Local Wisdom, Social, and Arts (LWSA) | |
Section | Articles | |
Section |
Copyright (c) 2022 Talenta Conference Series This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |
|
Galley | ||
DOI: | https://doi.org/10.32734/lwsa.v5i2.1380 | |
Keywords: | aizuchi percakapan Bahasa Jepang kealamiahan berbahasa conversation Japanese naturalness | |
Published | 2022-02-14 |
Abstract
Tanggapan berupa sisipan kata-kata yang dilakukan di tengah pembicaraan lawan bicara adalah faktor yang mempengaruhi kealamiahan dalam percakapan Bahasa Jepang, ini disebut dengan aizuchi. Paper ini merupakan hasil pengamatan dan analisis terhadap teks percakapan pada buku Bahasa Jepang yang banyak digunakan oleh pembelajar di Indonesia dan realisasinya. Riset dalam makalah ini merupakan riset kualitatif dengan metode deskriptif. Data penelitian adalah teks percakapan yang bersumber dari buku Minna no Nihongo I. Teknik pengambilan data adalah purposive sampling, di mana dipilih beberapa kutipan percakapan yang mewakili untuk dianalisis realisasi bentuk dan pengguanaan aizuchi-nya. Teknik analisis data adalah Teknik intralingual hubung banding bedakan. Hasil analisis menunjukkan di dalam teks percakapan dalam buku Minna no Nihongo I terdapat penggunaan aizuchi, namun masih banyak sisipan-sisipan aizuchi yang dapat ditambahkan untuk meningkatkan kealamiahan percakapan bahasa Jepang. Kesimpulannya kurangnya pemahaman dan penggunaan aizuchi dalam teks percakapan dalam buku memberi pengaruh besar pada kealamiahan berbahasa Jepang para pembelajar Bahasa Jepang, sehingga pengajar dituntut lebih banyak berinovasi dalam proses pengajaran, mengembangkan contoh-contoh percakapan yang lebih alamiah seperti halnya penutur asli
Responding by inserting words into the conversation is a factor that affects the naturalness of Japanese conversation; this is referred to as aizuchi. This paper is the result of observation and analysis of conversational texts in Japanese books that are widely used by learners in Indonesia and their realization. The research in this paper is qualitative with a descriptive method. The data is a conversational text sourced from the book Minna no Nihongo I. The data collection technique is purposive sampling, in which several representative conversation quotes are selected to analyze the realization of the form and use of aizuchi. The data analysis technique was the intralingual compare-differentiate technique. The results show that in the conversational text in the book Minna no Nihongo I there is the use of aizuchi, but there are still many aizuchi inserts that can be added to increase the naturalness of Japanese conversation. In conclusion, the lack of understanding and use of aizuchi in conversational texts in books has a major influence on the Japanese language naturalness of Japanese language learners, necessitating lecturer/teacher to innovate more in the teaching process by developing examples of conversation that are more natural like native speakers.