Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Tinjauan Literatur tentang Evolusi Supply Chain Management

Literature Review of the evolution of Supply Chain Management

Authors
  • Rizkha Rida Magister Teknik Industri Universitas Sumatera Utara
  • Ratuh Ummi Kalsum Magister Teknik Industri Universitas Sumatera Utara
Issue       Vol 2 No 4 (2019): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE)
Section       Articles
Galley      
DOI: https://doi.org/10.32734/ee.v2i4.666
Keywords: Supply Chain Supply Chain Management evolusi Green Supply Chain Management evolution Green Supply Chain Management
Published 2019-12-18

Abstract

Tujuan dari makalah ini adalah untuk menciptakan pemahaman yang lebih baik dari Supply Chain Management (SCM), bagaimana ia telah berkembang dan faktor-faktor yang mempengaruhi evolusinya. Melalui meneliti literatur, tulisan ini akan menyoroti sejarah evolusi SCM dan faktor-faktor yang mempengaruhi hal itu. Menurut makalah ini, sejarah evolusi SCM dapat dibagi menjadi empat tahap: 1) SCM tahap pra, 2) tahap penciptaan, 3) tahap integrasi dan 4) tahap globalisasi. Pada bagian terakhir akan dibahas faktor- faktor yang mempengaruhi proses evolusi SCM. Beberapa faktor tersebut adalah: perusahaan fokus pada pengurangan biaya; meningkatnya persaingan global; perusahaan fokus pada efisiensi peningkatan dan kinerja; konsolidasi kebijakan liberalisasi perdagangan dan gerakan globalisasi; meningkatnya konsentrasi ritel - sentralisasi dan kekuasaan; dan perusahaan meningkat fokus pada kepuasan pelanggan.

 

The purpose of this paper is to create a better understanding of Supply Chain Management (SCM), how it has evolved and the factors that influence its evolution. Through examining the literature, this paper will highlight the evolutionary history of SCM and the factors that influence it. According to this paper, the evolutionary history of SCM can be divided into four stages: 1) pre-stage SCM, 2) stage of creation, 3) stage of integration and 4) stage of globalization. In the last section we will discuss the factors that influence the evolutionary process of SCM. Some of these factors are: companies focus on reducing costs; increasing global competition; the company focuses on improving efficiency and performance; consolidation of trade liberalization policies and the globalization movement; increasing retail concentration - centralization and power; and companies are increasing focus on customer satisfaction