Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Tingkat Pelayanan Swalayan XYZ Terhadap Kepuasan Konsumen Di Kota Dumai

XYZ Swalayan Service Level Of Customer Satisfaction In Dumai City

Authors
  • Melliana Sekolah Tinggi Teknologi Dumai Indonesia
  • Trisna Mesra Sekolah Tinggi Teknologi Dumai Indonesia
  • Yusrizal Sekolah Tinggi Teknologi Dumai Indonesia
  • Fitra Sekolah Tinggi Teknologi Dumai Indonesia
Issue       Vol 2 No 4 (2019): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE)
Section       Articles
Galley      
DOI: https://doi.org/10.32734/ee.v2i4.664
Keywords: Tingkat pelayanan Kepuasan konsumen Servqual Service level Consumer satisfaction
Published 2019-12-18

Abstract

Swalayan XYZ adalah perusahaan yang bergerak dibidang pemenuhan barang kebutuhan sehari-hari masyarakat. Kemudahan yang di berikan kepada konsumen berupa pelayanan dalam menetapkan harga yang menarik, membuka geray swalayan XYZ dalam 24 jam dan kemudahan pembayaran tidak tunai (non-cash). Dengan kemudahan itu masih belum juga bisa meningkatkan kepuasan pelanggan, karena masih ada perbedaan harga produk yang dipasang di tempat peletakan barang dengan harga produk yang tercatat di kasir. Penelitian ini menganalisis permasalahan dengan menggunakan metode servqual untuk melihat seberapa jauh perbedaan antara kenyataan dan harapan pelanggan atas pelayanan yang mereka peroleh. Hasil penelitian dimensi Tangible, Reliability, Responsiveness, Assurance, Emphaty dari setiap dimensi Service Quality membuktikan bahwa pelayanan yang diberikan oleh karyawan swalayan XYZ kurang memuaskan.

 

XYZ Supermarkets is a company engaged in the fulfillment of people's daily needs. The convenience provided to consumers in the form of service in setting attractive prices, opening XYZ supermarket outlets in 24 hours and ease of non-cash payments. With that convenience, it still cannot improve customer satisfaction, because there are still differences in the price of products installed at the place of placement of goods with the prices of products listed at the checkout. This study analyzes the problem using the servqual method to see how far the difference between reality and customer expectations for the services they obtain. The results of research on the dimensions of Tangible, Reliability, Responsiveness, Assurance, Emphaty from each dimension of Service Quality prove that the services provided by XYZ supermarket employees are not satisfactory.