Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Market Survey Design and Development of 2 in 1 Height-Adjustable Broom-Mop Product

Authors
  • Keisha Anabel Manurung Program Studi Teknik Industri, Universitas Sumatera Utara, Jln. Dr. T. Mansyur No.9, Padang Bulan, Medan 20155, Indonesia
  • Eunike Jayanti Manik Program Studi Teknik Industri, Universitas Sumatera Utara, Jln. Dr. T. Mansyur No.9, Padang Bulan, Medan 20155, Indonesia
  • Fattiya Hendira Program Studi Teknik Industri, Universitas Sumatera Utara, Jln. Dr. T. Mansyur No.9, Padang Bulan, Medan 20155, Indonesia
  • Sania Stefani Program Studi Teknik Industri, Universitas Sumatera Utara, Jln. Dr. T. Mansyur No.9, Padang Bulan, Medan 20155, Indonesia
  • Yunitri Maylia Mahady Program Studi Teknik Industri, Universitas Sumatera Utara, Jln. Dr. T. Mansyur No.9, Padang Bulan, Medan 20155, Indonesia
Issue       Vol 8 No 1 (2025): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE)
Section       Articles
Galley      
DOI: https://doi.org/10.32734/ee.v8i1.2619
Keywords: Kuesioner Pel Sapu Survei Pasar Questionnaire Mop Broom Market Survey
Published 2025-07-28

Abstract

Riset pasar merupakan proses pengumpulan data yang bertujuan memberikan wawasan terkait produk atau jasa baru yang berpotensi memberikan keuntungan bagi bisnis. Perusahaan dapat memahami jenis dan kualitas produk atau layanan yang dibutuhkan dan diharapkan oleh konsumen melalui riset. Dengan riset pasar, dapat diketahui potensial target pasar yang cocok untuk produk tersebut. Kuesioner terbuka adalah sebuah dokumen yang berisi pertanyaan atau pernyataan dengan memberikan kebebasan kepada responden untuk memberikan jawaban yang sesuai dengan keinginan dan kebutuhan responden. Kuesioner tertutup merupakan instrumen yang berisi sejumlah pertanyaan atau pernyataan dengan pilihan jawaban yang telah ditentukan, sehingga responden hanya dapat memilih jawaban yang tersedia tanpa bisa memberikan tanggapan di luar opsi yang disediakan. Penentuan jumlah sampel diambil berdasarkan metode Nomogram Harry King. Kemudian, hasil penarikan garis melalui metode tersebut, didapatkan sampel yang diambil sejumlah 39 orang sebagai representasi dari populasi. Kuesioner yang telah disebar akan direkapitulasi dan dilakukan uji validitas, uji reabilitas, serta dilakukan analisis menggunakan peta posisi produk untuk mengetahui tingkat kepentingan atribut dan performansi produk.

Market research is a data collection process aimed at providing insights into new products or services that have the potential to generate business profits. Through market research, companies can better understand the types and quality of products or services that are needed and expected by consumers. It also helps identify the potential target market that is most suitable for the product. An open-ended questionnaire is a document containing questions or statements that allow respondents the freedom to answer based on their own preferences and needs. In contrast, a closed-ended questionnaire consists of questions or statements with predefined answer options, limiting respondents to choose only from the available choices without the opportunity to provide alternative responses. The sample size is determined using the Harry King Nomogram method. Based on the outcome of this method, a total of 39 individuals were selected as the representative sample of the population. The distributed questionnaires are then compiled and subjected to validity and reliability testing, followed by analysis using a product positioning map to evaluate the importance of product attributes and performance levels.