Perancangan HydroSun Pot dengan Metode Survei Pasar
| Authors | ||
| Issue | Vol 8 No 1 (2025): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) | |
| Section | Articles | |
| Section |
Copyright (c) 2025 Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) ![]() This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |
|
| Galley | ||
| DOI: | https://doi.org/10.32734/ee.v8i1.2605 | |
| Keywords: | HydroSun Pot Kuesioner Pengembangan Produk Survei Pasar Questionnaire Product Development Market Survey | |
| Published | 2025-07-28 |
Abstract
Survei pasar, juga dikenal sebagai riset pasar, memiliki peran sentral dalam menghubungkan pemasar produk dengan pelanggan dan audiens melalui proses pengumpulan informasi yang sistematis. Tujuan utamanya adalah untuk mengidentifikasi peluang serta tantangan pemasaran yang ada, yang kemudian akan membentuk, memperhalus, dan menilai strategi pemasaran yang akan diadopsi. Dalam upaya memahami pandangan serta keinginan konsumen akan produk HydroSun Pot, dilakukan penelitian pasar melalui distribusi kuesioner, baik yang bersifat terbuka maupun tertutup, kepada para responden. Kuesioner terbuka dituju untuk menyesuaikan atribut yang diinginkan pasar terhadap produk yang di kembangkan dan kuesioner tertutup akan menggunakan hasil modus kuesioner terbuka sebagai dasar pembuatan kuesioner. Pendekatan yang diadopsi meliputi analisis segmentasi, penargetan, dan penempatan produk di pasar. Sasaran survei adalah individu berusia antara 18 hingga 60 tahun yang tinggal di Kota Medan. Penentuan ukuran sampel dimulai dengan memberikan serangkaian pertanyaan sederhana tentang produk kepada responden. Data yang berhasil terkumpul akan menjadi landasan untuk pengambilan keputusan serta evaluasi terkait penyempurnaan produk HydroSun Pot. Teknik pengambilan sampel yang diterapkan adalah Nomogram Harry King, yang memfasilitasi penentuan ukuran sampel dengan mempertimbangkan ukuran populasi dan tingkat kesalahan yang diinginkan. Jumlah sampel yang telah ditentukan akan dibagikan kuesioner tertutup sebagai penentuan peringkat persaingan, kinerja, dan harapan dari produk HydroSun Pot.
Market survey, also known as market research, plays a central role in connecting product marketers with customers and audiences through a systematic information gathering process. Its main purpose is to identify existing marketing opportunities and challenges, which will then shape, refine, and assess the marketing strategy to be adopted. In an effort to understand consumer views and needs for the HydroSun Pot product, a questionnaires were distributed as part of the market research process, both open-ended and closed-ended questions. The open questionnaire is intended to match the attributes desired by the market for the product being developed and the closed questionnaire will use the outcomes of the open-ended questionnaire mode as the basis for making the questionnaire. The approach adopted includes segmentation analysis, targeting, and product placement in the market. The target of the survey comprised individuals within the 18–60 age range who live in Medan City. Determining the sample size began by asking respondents a series of simple questions about the product. The data collected will guide the decision-making process and evaluation related to improving the HydroSun Pot product. The sampling technique applied was the Harry King Nomogram, which facilitates the determination of sample size by considering the population size and the desired error rate. A predetermined number of samples will be distributed through a closed questionnaire to determine the competitive ranking, performance, and expectations of the HydroSun Pot product.






