Penerapan Metode Survei Pasar pada Pembuatan White Cane with Sensor and Tracking Device
Authors | ||
Issue | Vol 7 No 1 (2024): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) | |
Section | Articles | |
Section |
Copyright (c) 2024 Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |
|
Galley | ||
DOI: | https://doi.org/10.32734/ee.v7i1.2273 | |
Keywords: | Kuesioner Survei Pasar White Cane with Sensor and Tracking Device Tunanetra Market Survey Questionnaires Visually Impaired | |
Published | 2024-10-22 |
Abstract
Tunanetra adalah gangguan atau kerusakan pada indra penglihatan yang menyebabkan penglihatan terganggu bahkan tidak dapat melihat sama sekali. Keterbatasan dalam penglihatan dapat diminimalisir dengan memanfaatkan indra lainnya. White cane with sensor and tracking device adalah sebuah alat bantu tongkat tunanetra yang dirancang untuk memudahkan penyandang tunanetra beraktivitas dan bermobilitas dengan aman dan nyaman. Survei pasar merupakan proses mengenali, menyatukan, menganalisa, membagikan, dan menggunakan informasi yang relevan untuk menentukan dan mendapatkan solusi pemasaran. Metode penentuan sampel untuk penyebaran kuesioner terbuka dan tertutup adalah dengan metode slovin. Data yang terkumpul akan menjadi dasar untuk pengambilan keputusan dan evaluasi dengan uji validitas dan uji reliabilitas terhadap produk white cane with sensor and tracking device untuk memperoleh data kebutuhan berdasarkan kepuasan dan atribut yang dibutuhkan.
Visual impairment is a disturbance or damage to the sense of sight that causes vision to be impaired or even unable to see at all. Limitations in vision can be minimized by utilizing other senses. The white cane with sensor and tracking device is a blind cane tool designed for blind people for safety and comfortably reason. A market survey is a process carried out systematically and objectively to identify, collect, analyse, disseminate and utilize related information in identifying and solving problems in the marketing field. The sampling method for open and closed questionnaires is slovin method. The data collected will be used for to testathe validityaandareliability of the white cane product with sensor and tracking device to obtain data on needs based on satisfaction and required attributes.