Survei Pasar Perancangan Produk Talenan Multifungsi
Authors | ||
Issue | Vol 7 No 1 (2024): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) | |
Section | Articles | |
Section |
Copyright (c) 2024 Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |
|
Galley | ||
DOI: | https://doi.org/10.32734/ee.v7i1.2251 | |
Keywords: | Kuesioner Produk Survei Pasar Talenan Cutting Board Market Survey Product Questionnaire | |
Published | 2024-10-22 |
Abstract
Survei pasar atau riset pasar adalah sebuah fungsi sebagai penghubung antara konsumen, pelanggan, dan masyarakat. Kemudian, menggunakan data untuk mengidentifikasi dan menghubungkan satu sama lain, ketiganya menjelaskan permasalahan dan peluang dalam pemasaran. Respon pasar terhadap suatu produk atau jasa dapat dipastikan melalui survei pasar. Informasi ini cukup membantu, terutama untuk produk dan jasa baru yang belum dipasarkan. Selain itu, data ini dapat membantu dalam menciptakan rencana pemasaran baru untuk meningkatkan penjualan barang dan jasa yang sudah ada. Kuesioner disebut sebagai alat ukut untuk mengukur berbagai peristiwa, kuesioner digunakan untuk memperoleh informasi dari suatu objek yang berkaitan dengan penelitian yang direncanakan. Kuesioner terbagi dalam dua jenis, yaitu kuesioner terbuka dan kuesioner tertutup. Kuesioner terbuka memungkinkan responden untuk secara bebas menyampaikan pemikiran mereka mengenai pertanyaan tanpa adanya pilihan untuk memilih jawaban yang berbeda. Sedangkan kuesioner tertutup, yaitu jawaban dari kuesioner tersebut telah diberikan sehingga responden tetap dapat memilih. Dilakukannya penelitian ini bertujuan untuk produk yang dirancang yaitu talenan multifungsi dapat dirancang sesuai keputusan responden, kebutuhan pengguna dapat terpenuhi dari produk yang dihasilkan. Pelaksanaan survei pasar pada perencanaan produk talenan multifungsi memiliki tujuan agar dapat mengetahui terkait kebutuhan dan harapan konsumen kepada produk yang dihasilkan.
Market survey or market research is a function as a liaison between consumers, customers and society. Then, using data to identify and connect each other, the three explain problems and opportunities in marketing. The market response to a product or service can be ascertained through a market survey. This information is quite helpful, especially for new products and services that have not yet been marketed. Additionally, this data can help in creating new marketing plans to increase sales of existing goods and services. Questionnaires are referred to as measuring tools for measuring various events, questionnaires are used to obtain information from an object related to the planned research. Questionnaires are divided into two types, namely open questionnaires and closed questionnaires. Open questionnaires allow respondents to freely express their thoughts regarding the question without the option to choose a different answer. Meanwhile, closed questionnaires mean that the answers to the questionnaire have been given so that respondents can still choose. The aim of this research was to design a product, namely a multifunctional cutting board that could be designed according to the respondent's decision, so that user needs could be met from the product produced. The implementation of market surveys on multifunctional cutting board product planning aims to find out the needs and expectations of consumers for the products produced.