Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Exploration of the Creative Tourism Potential of Rattan Accessories Products in Cirebon using the 3i Strategy (Identification, Innovation, and Iteration) as a Pilot Project to Create Indonesia as the Trendsetter of the Rattan Creative Industry in ASEAN 20

Authors
  • Elsa Silvia Nur Aulia Institut Teknologi Bandung, Jalan Ganesha No.10 Bandung, 40132, Indonesia
  • Yogie Chandra Bhumi Institut Teknologi Bandung, Jalan Ganesha No.10 Bandung, 40132, Indonesia
  • Hatif Adiar Almantaraa Institut Teknologi Bandung, Jalan Ganesha No.10 Bandung, 40132, Indonesia
Issue       Vol 6 No 1 (2023): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE)
Section       Articles
Galley      
DOI: https://doi.org/10.32734/ee.v6i1.1891
Keywords: Eksplorasi Identifikasi Inovasi dan Iterasi Rotan Wisata Kreatif Creative Tourism Exploration Identification Innovation and Iteration Rattan
Published 2023-10-20

Abstract

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh adanya fakta di lapangan tentang potensi provinsi Jawa Barat sebagai penyumbang eksport terbesar dibandingkan dengan provinsi-provinsi lain di Indonesia, salah satunya dengan mengekspor produk rotan yang sudah banyak dikembangkan produknya oleh para produsen kerajinan rotan di Cirebon. Untuk meningkatkan kreativitas para pengrajin rotan dan untuk menginovasi produk-produk rotan menjadi sebuah produk aksesoris berbahan baku rotan yang siap digunakan oleh semua kalangan dan semua usia, sehingga produk rotan tidak hanya berpaku pada produk furniture namun juga bisa dalam bentuk produk aksesoris; seperti gelang, kalung, dsb. Hal ini membutuhkan strategi dengan cara eksplorasi potensi wisata kreatif di Cirebon dengan menggunakan 3i (identifikasi, innovasi dan iterasi) yang nantinya akan membedah persoalan identifikasi kebutuhan target pasar, innovasi produk yang akan dibuat dan iterasi dari produk yang diluncurkan ke pasar. Dengan begini, kerajinan rotan di Cirebon akan semakin marketable dan disenangi oleh banyak kalangan dengan berbagai usia. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif, dengan menggunakan teknik pengumpulan data seperti studi dokumentasi, interview dan observasi lapangan di Cirebon. Adapun kesimpulan dari penelitian ini adalah: a) Identifikasi dengan tujuann adalah untuk menciptakan produk yang dapat menyelesaikan masalah tertentu, memenuhi ekspektasi pelanggan, dan memberikan nilai unik.. 2) Inovasi melibatkan mengidentifikasi kebutuhan pelanggan, menciptakan produk yang memenuhi kebutuhan tersebut, dan melakukan iterasi untuk menyempurnakan produk hingga memenuhi spesifikasi dan kebutuhan pelanggan yang diinginkan, 3). Iterasi adalah bagian penting dari proses inovasi, yang melibatkan pengujian dan penyempurnaan produk hingga memenuhi spesifikasi dan kebutuhan pelanggan yang diinginkan.

This research is motivated by the fact that West Java province has the potential to be the largest contributor to exports compared to other provinces in Indonesia, one of which is by exporting rattan products that have been developed by rattan craftsmen in Cirebon. To enhance the creativity of rattan craftsmen and to innovate rattan products into accessories products made from rattan that can be used by all ages and all walks of life, so that rattan products are not only limited to furniture but also in the form of accessories such as bracelets, necklaces, etc. This requires a strategy by exploring the potential of creative tourism in Cirebon using the 3i approach (identification, innovation, and iteration) which will dissect the problem of identifying the needs of the target market, product innovation, and iteration of the product launched into the market. This way, rattan handicrafts in Cirebon will become more marketable and favored by many people of all ages. This research uses a qualitative approach, by using data collection techniques such as documentation studies, interviews, and field observations in Cirebon. The conclusions of this research are: a) Identification aims to create a product that solves a specific problem, meets customer expectations, and delivers unique value. 2) Innovation involves identifying customer needs, creating a product that meets those needs, and iterating to refine the product until it meets the desired specifications and customer needs. 3) Iteration is a critical part of the innovation process, which involves testing and refining the product until it meets the desired specifications and customer needs.