Optimasi Desain Struktur Rangka Train Nose dengan Metode Finite Element Analysis
Authors | ||
Issue | Vol 6 No 1 (2023): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) | |
Section | Articles | |
Section |
Copyright (c) 2023 Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |
|
Galley | ||
DOI: | https://doi.org/10.32734/ee.v6i1.1877 | |
Keywords: | hidung kereta uji struktur statis optimasi safety factor train nose static structural test optimization | |
Published | 2023-10-20 |
Abstract
Elemen penting dalam rekayasa kendaraan rel adalah desain struktur hidung kereta api. Sebagai bagian utama dari kereta, yang sering disebut sebagai hidung kereta berfungsi sebagai pelindung pengemudi dan penumpang jika terjadi tabrakan. Untuk mengurangi luka dan korban jiwa apabila terdapat kecelakaan, sangat penting untuk membangun train nose yang kokoh, ringan, dan mampu menyerap energi tumbukan. Struktur hidung kereta terbuat dari paduan aluminium 6005A. Penumpang tidak termasuk dalam pengukuran pembebanan dengan uji kompresi yang ditentukan, hanya kompresi dan pemuatan vertikal yang digunakan sebagai gantinya. Kompresi penumpang dan muatan vertikal total adalah dua analisis lainnya. Sedangkan simulasi metode beban puntir dengan pengangkatan salah satu bantalan dongkrak dengan cara vertikal menggunakan beban empat ton. Dari hasil yang dilakukan, dapat disimpulkan bahwa setelah dilakukan optimasi pada train nose frame, kekuatannya semakin meningkat. Pada optimasi yang dilakukan, frame dari train nose tidak perlu dirubah. Karena perubahan atau optimasi yang dilakukan tidak mempengaruhi frame dari train nose.
An important element in rail vehicle engineering is the design of the train nose structure. The train nose, also called the front of the train, serves as a safeguard for the driver and passengers in case of a crash. In order to reduce injuries and fatalities in the event of an accident, it is very important to build a train nose that is sturdy, light and able to absorb impact energy. The nose structure of the carriage is made of 6005A aluminum alloy. Passengers are not included in the loading measurements with the specified compression test, only compression and vertical loading are used instead. Passenger contraction and total perpendicular cargo are the other two analyses. While the simulation of the torsion cargo system by lifting one of the jack comportments vertically using a cargo of four tons. From the results, it can be concluded that after optimizing the train nose frame, its strength has increased. In the optimization carried out, the frame of the train nose does not need to be changed. Because the changes or optimizations made do not affect the frame of the train nose.