Pengembangan Survei Pasar dari Bantal Relaksasi Leher
Authors | ||
Issue | Vol 6 No 1 (2023): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) | |
Section | Articles | |
Section |
Copyright (c) 2023 Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |
|
Galley | ||
DOI: | https://doi.org/10.32734/ee.v6i1.1835 | |
Keywords: | Survei Pasar Kuesioner Bantal Relaksasi Leher Market Survey Questionnaire Neck Relaxation Pillow | |
Published | 2023-10-20 |
Abstract
Perancangan produk dilakukan dengan metode survey pasar yang dilakukan untuk dapat mengetahui minat dan kebutuhan pasar produk bantal relaksasi leher pada kalangan masyarakat, mahasiswa, dan pekerja. Survei pasar ini dilakukan dengan mengumpulkan informasi dari suatu sampel menggunakan kuesioner. Kuesioner yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuesioner terbuka dan kuesioner tertutup. Kuesioner terbuka dan kuesioner tertutup ini dibuat dan kemudian disebarkan kepada 36 orang responden diantaranya yaitu pasien yang ada di Rumah Sakit Universitas Sumatera Utara yang beralamat di Jl. Dr. Mansyur No.66, Merdeka, Kec. Medan Baru, Kota Medan, Sumatera Utara 20154, lingkungan kampus Universitas Sumatera Utara dan kepada para pekerja sekitar. Hasil perankingan yang didapat pada kuesioner tertutup diperoleh bahwa jumlah terbanyak yaitu produk kelompok 1 dengan bobot total 133. Dengan dilakukannya pengujian validitas yang menggunakan korelasi Product Moment dan didapat rhitung sebesar 0,5793 maka karena rhitung > rtabel maka Ho diterima, oleh karena itu diperoleh kesimpulan bahwa kuesioner merupakan instrumen valid dalam pengmpulan data. Dari pengujian data yang telah dilakukan, bahwasannya data yang diperoleh dari responden sudah valid dan Reliable.
Product design is carried out using market survey method to understand the market's interest and needs for the neck relaxation pillow product among the general public, students, and workers. This market survey is conducted by collecting information from a sample using questionnaires. The questionnaires used in this research are open-ended and closed-ended questionnaires. The open-ended and closed-ended questionnaires are created and then distributed to 36 respondents, including patients at the Universitas Sumatera Utara Hospital located at Jl. Dr. Mansyur No.66, Merdeka, Kec. Medan Baru, Kota Medan, Sumatera Utara 20154, the surrounding area of Universitas Sumatera Utara campus, and to the workers in the vicinity. The results obtained from the closed-ended questionnaire ranking show that the highest number of responses is for Group 1 with a total weight of 133. The validity testing using the Product Moment correlation yields a calculated r-value of 0.5793. Since the calculated r-value is greater than the tabled r-value, Ho is accepted. Therefore, it can be concluded that the questionnaire is a valid instrument for data collection. Based on the conducted data testing, it can be stated that the data obtained from the respondents are valid and reliable.