Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Pengembangan Produk Adjustable Scoliosis Vest dengan Survei Pasar

Authors
  • Louis Marquis Departemen Teknik Industri, Fakultas Teknik, Universitas Sumatera Utara, Medan 20222, Indonesia
  • Sastya Sahira Pohan Departemen Teknik Industri, Fakultas Teknik, Universitas Sumatera Utara, Medan 20222, Indonesia
  • Ghania Nayra Departemen Teknik Industri, Fakultas Teknik, Universitas Sumatera Utara, Medan 20222, Indonesia
Issue       Vol 6 No 1 (2023): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE)
Section       Articles
Galley      
DOI: https://doi.org/10.32734/ee.v6i1.1828
Keywords: Adjustable Scoliosis Vest Survey Pasar Uji Validitas Uji Reliabilitas Market Survey Validity Test Reliability Test
Published 2023-10-20

Abstract

Fungsi survei pasar adalah untuk menghubungkan konsumen dan masyarakat dengan pemasar melalui informasi dan identifikasi peluang dan masalah pemasaran. Tujuan dilakukan survei pasar pada pengembangan produk Adjustable Scoliosis Vest ini adalah memahami perilaku konsumen dan mengetahui segala sesuatu yang diminati konsumen. Kuesioner terbuka terdiri dari kompilasi 10 pertanyaan, yang dijawab oleh responden sesuai dengan keinginan mereka, setelah didapatkan hasil dari kuesioner terbuka, dilanjutkan dengan pembuatan kuesioner tertutup dari data yang dikumpulkan diambil modus dalam kuesioner dan dijadikan tolak ukur dalam pembuatan angket tertutup. Hasil yang diperoleh dari survey pasar untuk produk Adjustable Scoliosis Vest yaitu pada rekapitulasi atribut yang digunakan pada kuesioner terbuka yaitu warna hitam, ukuran 70 x 57 cm, bahan rajut, model berkantong, jenis pengait kancing, warna pengait biru, berat 20 ons, panjang tali 50 cm, bahan perekat velcro, jenis pengetat adjustable belt. Sedangkan angket tertutup dibagikan kepada 36 responden dan diberi bobot evaluasi, setelah itu dilakukan pemeringkatan berdasarkan hasil jawaban responden Uji validitas dilakukan oleh peneliti dengan tingkat kepercayaan α = 0,05 dan rentang kritis momen produk pada α = 0,05 dan N = 36 adalah r = 0,329. Dalam uji reliabilitas, dilakukannya perhitungan untuk mendapatkan koefisien Alpha Cronbach. Adapun tingkat r kritis yang digunakan adalah n = 36 dan tingkat kepercayaan 5 % yaitu 0,329. Lalu didapatkan bahwasannya daripada data yang diperoleh dari kuesioner tertutup adalah valid dan reliabel.

 

The function of market surveys is to connect consumers and the public with marketers through information and identification of marketing opportunities and problems. The purpose of conducting a market survey for the development of the Adjustable Scoliosis Vest product is to understand consumer behavior and find out everything that consumers are interested in. The open questionnaire consists of a compilation of 10 questions, which are answered by the respondents according to their wishes, after obtaining the results from the open questionnaire, followed by making a closed questionnaire. From the data collected, the mode is taken in the questionnaire and used as a benchmark in making a closed questionnaire. The results obtained from a market survey for the Adjustable Scoliosis Vest product, namely the recapitulation of the attributes used in the open questionnaire, namely black color, size 70 x 57 cm, knit material, pocket model, button hook type, blue hook color, weight 20 ounces, strap length 50 cm, Velcro adhesive, adjustable belt type tightener. While the closed questionnaire was distributed to 36 respondents and given an evaluation weight, after that a rating was carried out based on the results of the respondents' answers. The validity test was carried out by researchers with a confidence level of α = 0.05 and the critical range of product moments at α = 0.05 and N = 36 is r = 0.329. In the reliability test, calculations are performed to obtain the Alpha Cronbach coefficient. The critical r level used is n = 36 and the 5% confidence level is 0.329. Then it was found that the data obtained from the closed questionnaire was valid and reliable.