Penerapan Metode Survei Pasar Dalam Perancangan dan Pengembangan Produk Blind Chopper
Authors | ||
Issue | Vol 5 No 2 (2022): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) | |
Section | Articles | |
Section |
Copyright (c) 2022 Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |
|
Galley | ||
DOI: | https://doi.org/10.32734/ee.v5i2.1614 | |
Keywords: | Survei Pasar Blind Chopper Kuesioner Market Survey Questionnaire | |
Published | 2022-12-13 |
Abstract
Metode survei pasar merupakan salah satu instrumen yang digunakan untuk mengumpulkan data dan bahan-bahan yang dibutuhkan dalam melakukan sebuah penelitian. Hal ini bertujuan dalam merancang dan mengembangkan produk. Salah satu teknik yang dapat dilakukan adalah menggunakan metode kuesioner. Metode kuesioner yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan kuesioner terbuka dan tertutup. Menyebar kuesioner akan membutuhkan perhitungan kecukupan data responden, sehingga dalam perancangan dan pengembangan produk Blind Chopperini jumlah populasi yang digunakan dalam objek penelitian adalah sebanyak 32 orang. Kemudian, dengan menggunakan metode Krajcie Morgan didapatkan jumlah ukuran sampel yang digunakan untuk pengembangan produk ini adalah 30 orang. Setelah menentukan jumlah responden dan segmen responden selanjutnya dilakukan penyebaran kuesioner terbuka untuk dilakukan rekapitulasi, dari hasil rekapitulasi akan diperoleh modus pada setiap atribut produk. Hasil modus yang diperoleh pada kuesioner terbuka digunakan untuk membuat kuesioner tertutup yang menggunakan skala Likert untuk mengisi nilai atau angka sebagai repesentasi jawaban responden. Kemudian hasil kuesioner tertutup dilakukan rekapitulasi agar dapat melakukan uji validitas dan reliabilitasnya untuk menentukan apakah pengumpulan data yang dilakukan pada kuesioner sudah valid dan reliable sehingga menjadi instrumen penelitian yang baik untuk mengembangkan produk Blind Chopper.
The market survey method is one of the instruments used to collect data and materials needed in conducting a study, especially in this case is product design and development. The researchers will conduct observations and interviews, one of the techniques that can be done is to use the questionnaire method, by providing questions in a structured manner and relating to the answers we expect from product variables and using language that is easily understood by respondents to provide good results for research. The questionnaire method used in this study used an open and closed questionnaire. Distributing questionnaires will require calculating the adequacy of respondent data, so that in the design and development of this Blind Chopper product, the population used in the research object is 32 people. Then, using the Krajcie Morgan method, the number of samples used for the development of this product is 30 people. After determining the number of respondents and respondent segments, an open questionnaire was distributed for recapitulation. From the results of the recapitulation, the mode for each product attribute was obtained. The mode results obtained in the open questionnaire are used to make a closed questionnaire that uses a Likert scale to fill in the value or number as a representation of the respondent's answers. Then the results of the closed questionnaire are recapitulated in order to be able to test the validity and reliability to determine whether the data collection carried out on the questionnaire is valid and reliable so that it becomes a good research instrument. Validity is carried out to assess whether the measurement instrument used is appropriate or not and reliability is carried out to assess the extent to which the measurement can be trusted.