Pengembangan Produk Pembuka Durian Menggunakan Sensor Infra Merah dengan Survei Pasar
Durian Opening Product Development Using Infrared Sensors with Market Survey
Authors | ||
Issue | Vol 5 No 2 (2022): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) | |
Section | Articles | |
Section |
Copyright (c) 2022 Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |
|
Galley | ||
DOI: | https://doi.org/10.32734/ee.v5i2.1603 | |
Keywords: | Survei Kuesioner alat pembuka durian Surveys Questionnaires durian opening tools | |
Published | 2022-12-13 |
Abstract
Produk pembuka durian adalah produk inovasi yang menggunakan infra merah sebagai sensor pada alat pembuka durian yang mana berfungsi sebagai sensor peletakkan buah durian dan keamaan pada proses pengerjaan mesin. Produk yang akan dirancang harus melakukan survei pasar dengan tujuan megetahui produk yang diinginkan oleh komsumen. Survei seing kali digunakan pada penelituian yang menggunakan induvidu manusia sebagai unit analisis. Walaupun metode ini dapat digunakan untuk beberapa unit analisis lainnya, seperti kelompok atau interaksi, namun sejumlah induvidu atau orang harus berfungsi sebagai responden atau informan. Pada survei pasar dilakukan penyebaran kuesioner terbuka dan kuesioner tertutup. Penyebaran kuesioner dimulai dari kuesioner terbuka dan dilanjutkan dengn kuesioner tertutup. Kuesioner tebuka bertujuan memperoleh tabulasi modus, hasil dari tabulasi ini dijadikan atribut yang akan digunakan dalam kuesioner tertutup. Penyebaran kuesioner terbuka dan kuesioner tertutup pada penjual-penjual durian ataupun ukm yang menggunakan durian sebagai bahan utama produk tersebut. Dari hasil penyebaran kuesioner tertutup akan diakukan pengujian hasil rekapan kuesioner dengan menggunakan uji validitas dan reliabilitas, sehingga didaptkan hasil data spesifikasi produk yang sesuai dengan keinginan konsumen. Pada uji validitas menunjukkan bahwa 10 pertanyaan dapat dinyatakan valid engan nilai korlasi lebih dari 0,349. Sedangkan pada uji reliabilitas menunjukkan bahwa nilai Alpha Chronbach >0,5286 sehingga dinyatakan reliabel atau konsisten. Berdasarkan hasil tersebut, didapatkan alat pembuka durian menggunakan sesnsor infra merah mempunyai nilai validitas dan reliabilitas yang memenuhi kebutuhan konsumen.
The durian opener product is an innovation product that uses infrared as a sensor in the durian opener which functions as a sensor for placing durian fruit and safety in the machining process. The product to be designed must conduct a market survey with the aim of knowing the product desired by consumers. Surveys are often used in research that uses the human individual as the unit of analysis. Although this method can be used for several other units of analysis, such as groups or interactions, a number of individuals or people must function as respondents or informants. In the market survey, an open questionnaire and a closed questionnaire were distributed. The distribution of the questionnaire started from an open questionnaire and continued with a closed questionnaire. The open questionnaire aims to obtain a mode tabulation, the results of this tabulation are used as attributes to be used in a closed questionnaire. The distribution of open questionnaires and closed questionnaires to durian sellers or SMEs that use durian as the main ingredient of the product. From the results of the distribution of closed questionnaires, the results of the questionnaire recapitulation will be tested using validity and reliability tests, so that product specification data results are obtained that are in accordance with consumer desires. The validity test shows that 10 questions can be declared valid with a correlation value of more than 0.349. While the reliability test shows that the Chronbach Alpha value is > 0.5286 so it is declared reliable or consistent. Based on these results, obtained a durian opener using an infrared sensor that has validity and reliability values that meet consumer needs.