Survei Pasar Perancangan dan Pengembangan Produk Filter Air
Authors | ||
Issue | Vol 5 No 2 (2022): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) | |
Section | Articles | |
Section |
Copyright (c) 2022 Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |
|
Galley | ||
DOI: | https://doi.org/10.32734/ee.v5i2.1594 | |
Keywords: | Filter Air Survei Pasar Kuesioner Perancangan dan Pengembangan Produk Water Filter Market Survey Questionnaire Product Design and Development | |
Published | 2022-12-13 |
Abstract
Survei pasar adalah bagian yang penting dari penelitian pasar yang mengukur perasaan dan preferensi pelanggan dalam pasar tertentu. Dalam proses merancang dan mengembangkan suatu produk, sering terjadi hal berupa tidak cukupnya informasi yang dapat dijadikan acuan untuk mengambil suatu keputusan terkait perancangan dan pengembangan produk tersebut. Oleh karena itu, perlu dilakukan survei pasar untuk mengatasi hal tersebut. Salah satu fungsi dari suvei pasar adalah untuk mengetahui lebih dalam mengenai bagaimana karakter konsumen yang menjadi target pasar dari produk. Dalam perancangan dan pengembangan produk Filter Air, survei pasar dilakukan untuk mengetahui desain dan fungsi produk yang sesuai dengan kebutuhan dan keinginan masyarakat. Kegiatan survei pasar dilakukan dengan membagikan kuesioner kepada target pemasaran produk Filter Air. Kuesioner adalah suatu teknik pengumpulan informasi yang memungkinkan analisis sikap, keyakinan, perilaku, dan karakteristik dari responden. Kuesioner yang digunakan berisi daftar pertanyaan mengenai desain dan fungsi dari produk Filter Air. Dalam perancangan dan pengembangan produk Filter Air, diambil sampel sebanyak 31 responden dari total jumlah populasi sebanyak 33 orang.
Market surveys are an important part of market research that measure the feelings and preferences of customers in a particular market. In the process of designing and developing a product, things often happen in the form of insufficient information that can be used as a reference to make a decision regarding the design and development of the product. Therefore, it is necessary to conduct a market survey to address this issue. One of the functions of a market survey is to find out more about the character of consumers who are the target market of the product. In designing and developing the Water Filter product, a market survey was conducted to determine the design and function of the product according to the needs and desires of the community. Market survey activities are carried out by distributing questionnaires to the marketing target of Water Filter products. Questionnaire is an information gathering technique that allows analysis of the attitudes, beliefs, behaviors, and characteristics of the respondents. The questionnaire used contains a list of questions regarding the design and function of the Water Filter product. In the design and development of the Water Filter product, a sample of 31 respondents was taken from a total population of 33 people.