Survei Pasar dari Perancangan Alat Cek Gula Darah Tanpa Jarum di Puskesmas XYZ
Market Survey from the Design of Glucometer Non-Invasive at XYZ Health Center
Authors | ||
Issue | Vol 5 No 2 (2022): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) | |
Section | Articles | |
Section |
Copyright (c) 2022 Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |
|
Galley | ||
DOI: | https://doi.org/10.32734/ee.v5i2.1584 | |
Keywords: | Kuesioner Survei Pasar Strategi Sampling Questionnaire Market Survey Strategy | |
Published | 2022-12-13 |
Abstract
Industri bisnis dapat dikelola dengan memberi inovasi seperti pemberian nilai tambah pada produk. Untuk mengetahui hal yang harus dikembangkan dalam bisnis yaitu dengan melakukan analisis agar dapat mengetahui apa yang menjadi daya tarik konsumen terhadap alat yang dirancang yaitu Glucometer Non-Invasive. Analisis yang dilakukan memerlukan instrumen tertentu. Salah satu instrumen yang diperlukan dalam mengumpulkan data yaitu kuesioner. Kuesioner berupa pertanyaan-pertanyaan yang berupa tulisan berstruktur yang diberikan untuk respoden mengenai pendapatnya tentang variabel yang diteliti. Kuesioner disebarkan di Puskesmas XYZ dengan jumlah populasi sebanyak 40 orang. Survei pasar mampu membuat konsumen, customer, dan masyarakat terhubung dengan pemasaran. Ketiga hal tersebut berkaitan satu sama lain dari informasi-informasi yang dipakai dalam melakukan identifikasi dan mendefinisikan peluang dan masalah dalam pemasaran. Untuk melakukan survei pasar, diperlukan juga metode sampling. Metode probability sampling merupakan metode yang dipakai pada survei produk Glucometer Non-Invasive. Metode Krecjie dan Morgan dipakai untuk menentukan jumlah sampelnya. Tujuan jangka panjang dapat diperoleh dengan strategi. Pemasaran produk Glucometer Non-Invasive dilakukan dengan model pemasaran STP (Segmentation, Targetting Positioning). Target pasar yang dipilih adalah kota Medan dan Binjai dengan kriteria usia lebih dari 18 tahun yang berasal dari semua kalangan sosial.
The business industry can be managed by providing innovations such as adding value to products. To find out what must be developed in business, namely by conducting an analysis in order to find out what attracts consumers to the tool designed, namely the Glucometer NonInvasive by requiring an instrument. One of the instruments in data collection is a questionnaire. Questionnaires are questions in the form of structured writing given to respondents related to their opinions about the variables studied. Questionnaires were distributed at the XYZ Health Center with a population of 40 people. Market surveys can link consumers, customers, and society with marketing. These three things are related to each other from the information used in identifying and defining opportunities and problems in marketing.. To conduct a market survey, a sampling method is also required. The probability sampling method is the method used in the survey of Non-Invasive Glucometer products. Krecjie and Morgan methods were used to determine the number of samples. Strategy is a way to achieve long-term goals. The marketing strategy for the Glucometer Non-Invasive product is the STP (Segmentation, Targeting and Positioning) strategy. The selected target market is the city of Medan and Binjai with the criteria of age more than 18 years from all social circles.