Survei Pasar Perancangan Smart Seizure Detection Kit
The Market Survey of Smart Seizure Detection Kit Design
Authors | ||
Issue | Vol 5 No 2 (2022): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) | |
Section | Articles | |
Section |
Copyright (c) 2022 Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |
|
Galley | ||
DOI: | https://doi.org/10.32734/ee.v5i2.1583 | |
Keywords: | Survei Produk Kuesioner Sampling Survey Product Questionnaire | |
Published | 2022-12-13 |
Abstract
Survei pasar adalah salah satu strategi marketing yang umumnya dilakukan perusahaan sebelum melakukan pemasaran produk baru. Survei pasar dilakukan guna mencari tahu keinginan pasar akan produk yang dijual. Survei terhadap pasar membantu kompetitor dalam mengetahui strategi paling efektif yang akan digunakan dalam memasarkan produknya, sehingga peluang dalam memenangkan persaingan pasar menjadi lebih besar. Oleh karena itu, untuk mengetahui keinginan konsumen terhadap produk Smart Seizure Detection Kit perlu dilakukan survei pasar. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan penerapan metode survei pasar dilakukan melalui penyebaran kuesioner terhadap konsumen secara bertahap. Kuesioner adalah suatu teknik untuk mengumpulkan data yang memudahkan peneliti untuk mengumpulkan data menyangkut keyakinan, sikap dan perilaku, serta karakteristik beberapa orang dalam organisasi yang mungkin dipengaruhi oleh sistem yang sudah ada atau yang akan diajukan. Kuesioner yang dibagikan kepada konsumen berupa kuesioner terbuka dan tertutup. Data hasil kuesioner nantinya akan diuji dengan metode uji validitas dan realibilitas, untuk mencari tahu skor serta konsistensi dari data yang didapat. Metode sampling yang digunakan dalam menentukan jumlah sampel untuk produk Smart Seizure Detection Kit merupakan metode probability sampling, dimana teknik sampling yang digunakan berupa simple random sampling yang setiap anggota populasi memiliki kesempatan yang setara untuk dapat dipilih menjadi anggota sampel. Penentuan jumlah sampel sendiri dilakukan dengan menggunakan konsep Krejcie dan Morgan. Dari data yang telah diperoleh dari kuesioner, diharapkan produk ini dapat diterima dan berguna untuk masyarakat.
A market survey is one of the marketing strategies that companies generally do before marketing a new product. A market survey is conducted to find out the market's desire for the products being sold. A survey of the market helps competitors in knowing the most effective strategy to be used in marketing their products, so that the chances of winning the market competition are greater. Therefore, to find out the consumer's desire for the Smart Seizure Detection Kit product, it is necessary to conduct a market survey. Data collection techniques are carried out by applying the market survey method by distributing questionnaires to consumers in stages. Questionnaire is a technique for collecting data that makes it easier for researchers to collect data regarding beliefs, attitudes and behaviors, as well as the characteristics of several people in the organization who may be influenced by the existing or proposed system. Questionnaires distributed to consumers in the form of open and closed questionnaires. The data from the questionnaire will be tested with validity and reliability test methods, to find out the score and consistency of the data obtained. The sampling method used in determining the number of samples for the Smart Seizure Detection Kit product is a probability sampling method, where the sampling technique used is simple random sampling where every member of the population has an equal opportunity to be selected as a member of the sample. Determination of the number of samples itself is done using the concept of Krejcie and Morgan. From the data that has been obtained from the questionnaire, hoped that it can be accepted and useful for the community.