Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Pola Permukiman di Sepanjang Jalur Kereta Api Kota Medan

Authors
  • Raisha Ghadati Raudina Independent Researcher, Indonesia
Issue       Vol 5 No 1 (2022): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE)
Section       Articles
Galley      
DOI: https://doi.org/10.32734/ee.v5i1.1508
Keywords: jalur kereta api permukiman tidak terencana pola permukiman edge of railroad squatter settlements urban settlement
Published 2022-09-19

Abstract

Penelitian ini membahas tentang pola permukiman perkotaan di tepi rel di Kota Medan ditinjau dari faktor pertumbuhan pola permukiman perkotaan di tepi rel kereta api. Hal ini diperlukan karena Kota Medan sering mengalami pertumbuhan penduduk yang bermuara pada permukiman liar. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi pola permukiman perkotaan. Dengan menggunakan pendekatan metodologi deskriptif, peneliti mengumpulkan data yang dibutuhkan dengan menggunakan teknik pengumpulan data sekunder yaitu melalui studi pustaka yang berkaitan dengan permukiman liar dan dilengkapi dengan peta yang dibuat oleh pemerintah untuk menentukan tepi jalur kereta api di Kota Medan. Dengan menggunakan data permukiman liar yang dikumpulkan kemudian dianalisis secara kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pola permukiman perkotaan di tepi rel erat kaitannya dengan pertumbuhan permukiman liar. Pola permukiman linier dapat ditemukan di tepi rel di Kota Medan. Hal ini menyebabkan kawasan di pinggir rel menjadi kumuh. Adanya permukiman liar di pinggir rel kereta api sangat mengganggu arus kereta api. Masalah pemanfaatan ruang pada rel kereta api menunjukkan bahwa pemerintah tidak memiliki kontrol dan pengawasan yang ketat. dapat diselesaikan dengan baik.

This research discusses the urban settlement patterns on the edge of the railroad in Medan City in terms of the growth factors of urban settlement patterns along the railroad tracks. This is necessary because Medan City often experiences population growth which leads to illegal settlements. This study aims to determine the factors that influence the pattern of urban settlements. Using a descriptive methodological approach, the researchers collected the required data using secondary data collection techniques, namely through literature studies related to illegal settlements and equipped with maps made by the government to determine the edge of the railway line in Medan City. By using data on illegal settlements that were collected and then analyzed qualitatively. The results showed that the pattern of urban settlements on the edge of the rail was closely related to the growth of illegal settlements. Linear settlement patterns can be found on the edge of the rail in Medan City. This causes the area along the rail to become slum. The existence of illegal settlements on the edge of the railroad tracks greatly disrupts the flow of trains. The problem of using space on the railroad shows that the government does not have strict control and supervision can be solved properly.