Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Integrasi Rekayasa Kansei dan Blue Ocean Strategy dalam Pengembangan Iklan Makanan Produk UMKM

Authors
  • Reakha Zulvatricia Department of Mechnical and Industrial Engineering, Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, 55281, Indonesia
  • Fitri Trapsilawati Department of Mechnical and Industrial Engineering, Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, 55281, Indonesia
  • Mirwan Ushada Department of Agro-Industrial Technology, Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, 55281, Indonesia
Issue       Vol 4 No 1 (2021): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE)
Section       Articles
Galley      
DOI: https://doi.org/10.32734/ee.v4i1.1292
Keywords: Integrasi Kansei Engineering dan Blue Ocean Strategy Iklan Makanan Produk UMKM
Published 2021-10-29

Abstract

Tujuan penelitian adalah untuk mengintegrasikan metode Rekayasa Kansei dan Blue Ocean Strategy dalam Pengembangan Iklan Makanan Produk UMKM guna mendukung pengembangan UMKM dalam menghadapi era pemasaran digital. Jenis penelitian ini adalah penelitian pengembangan konsep. Metode Rekayasa Kansei diintegrasikan dengan Blue Ocean Strategy pada tahap akhir. Data yang diperlukan untuk mengimplementasikan framework ini adalah 1) Sampel penelitian berupa iklan makanan produk UMKM yang akan dikembangkan baik menggunakan media sosial maupun media yang lain dan dapat merancang spesifikasi produk ke dalam iklan, 2) Kansei Word, 3) Data kuesioner menggunakan Semantic Differential (SD), 4) Blue Ocean Strategy (Eliminate, Reduce, Raise, Create grid). Analisis data dilakukan menggunakan Kansei Engineering Type I dan analisis statistik. Penelitian ini menghasilkan spesifikasi dari iklan produk dessert yang mencerminkan empat kata Kansei yaitu informatif, natural, mewah dan bervariasi.

 

The purpose of this research is to integrate the Kansei Engineering method and Blue Ocean Strategy in the Development of SMEs Food Product Advertising to support the development of SMEs in facing the digital marketing era. This Type of research is concept development research. Kansei Engineering Method is integrated with Blue Ocean Strategy at the final stage. The data needed to implement this framework are 1) Research samples in the form of food advertisements for SMEs products that will be developed using both social media and other media and can design product specifications into advertisements, 2) Kansei Word, 3) Questionnaire data using Semantic Differential (SD), 4) Blue Ocean Strategy (Eliminate, Reduce, Raise, Create grid). The data analysis technique used Kansei Engineering Type I and statistical analysis. This research generates specifications of dessert advertisement that reflect the Kansei of informative, natural, luxurious and varied.