Survei Pasar terhadap Produk Dental Chair Portable di Rumah Sakit Gigi dan Mulut (RSGM) Universitas Sumatera Utara
Authors | ||
Issue | Vol 3 No 2 (2020): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) | |
Section | Articles | |
Section |
Copyright (c) 2020 Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |
|
Galley | ||
DOI: | https://doi.org/10.32734/ee.v3i2.1059 | |
Keywords: | Dental Chair Portable Survei Pasar Kuesioner Peta Posisi Produk | |
Published | 2020-11-30 |
Abstract
Survei pasar merupakan suatu investigasi untuk mengetahui permintaan para konsumen dan juga mengetahui para pesaing lainnya di pasar. Metode survei pada umunya menggunakan kuisioner yang diisi oleh para responden dari objek penelitian yang ditetapkan. Metode sampling yang digunakan adalah simple random sampling dan perhitungannya menggunakan metode Harry King. Didapat 35 dari 36 orang di dalam populasi tersebut. Dibuat kuesioner terbuka dan tertutup, lalu disebarkan kepada responden di lokasi survei. Hasil kuesioner direkapitulasi dan dari data tersebut dilakukan analisis keinginan konsumen, uji validitas dan reliabilitas, dan peta posisi produk. Untuk keinginan konsumen, diperoleh jumlah Wishes lebih banyak dari Demand, berarti produk Dental Chair Portable telah cukup memenuhi keinginan konsumen. Untuk uji validitas, diperoleh nilai korelasi hitung lebih besar daripada nilai tabel dan hasil yang valid untuk semua atribut, berarti kuesioner merupakan instrumen yang valid dan dapat digunakan untuk menemukan masalah. Untuk uji reliabilitas, diperoleh nilai lebih dari 0,210 (nilai kritik dari Alpha Cronbach), berarti kuesioner bersifat reliabel. Pada peta posisi produk, produk terletak pada kuadran B, menandakan produk tersebut memiliki tingkat utilitas tinggi, tingkat performansi yang tinggi, dan atribut yang dapat memuaskan keinginan pelanggan.
Market survey is an investigation to find out consumer demand and also know other competitors in the market. The survey method generally uses a questionnaire filled out by respondents from the specified research object. The sampling method used is simple random sampling and calculations using the Harry King method. Obtained 35 out of 36 people in the population. Open and closed questionnaires are made, then distributed to respondents at the survey site. The results of the questionnaire were recapitulated and from the data analysis of consumer wishes, validity and reliability tests, and product position maps were carried out. For consumer wishes, more Wishes are obtained than Demand, which means Dental Chair Portable products are sufficient to meet consumer wishes. For the validity test, the calculated correlation value is greater than the table value and valid results for all attributes, meaning the questionnaire is a valid instrument and can be used to find problems. For the reliability test, a value of more than 0.210 (a critical value from Alpha Cronbach) was obtained, meaning the questionnaire was reliable. On the product position map, the product is located in quadrant B, indicating the product has a high level of utility, a high level of performance, and attributes that can satisfy customer wishes.