Pengembangan Produk Resistance Band dengan Survei Pasar
Authors | ||
Issue | Vol 3 No 2 (2020): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) | |
Section | Articles | |
Section |
Copyright (c) 2020 Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE) This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |
|
Galley | ||
DOI: | https://doi.org/10.32734/ee.v3i2.1049 | |
Keywords: | Survei Pasar Resistance Band Kuesioner | |
Published | 2020-11-30 |
Abstract
Tolak ukur keberhasilan suatu produk dirancang adalah melalui kemampuan dari produk tersebut bersaing dengan produk lain di pasar. Survei pasar merupakan salah satu metode untuk mengetahui kemampuan dari produk dalam memenuhi kebutuhan dari konsumen dan membandingkannya dengan produk pesaingnya. Selain itu, survei pasar juga digunakan dalam penentuan segmentasi pasar dimana suatu produk tersebut akan ditawarkan. Perkembangan dunia industri yang pesat mendorong setiap industri baik industri kecil, industri menengah dan industri besar untuk semakin kreatif dan berinovasi dalam merancang produk yang memiliki daya saing dengan kompetitornya. Produk yang memiliki keunggulan lebih dibandingkan produk lain dan memiliki harga yang terjangkau akan cenderung menguasai pasar. Pemasaran dari produk juga menentukan keberhasilan produk.Pemasaran suatu produk dilakukan dengan identifikasi keinginan dari konsumen dan melalukan rancangan atau perbaikan terhadap produk sehingga produk yang dipasarkan memenuhi keinginan dari konsumen tersebut. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui kemampuan dari produk resistance band dalam bersaing dengan produk pesaingnya di pasar dalam hal pemenuhan kebutuhan dan keinginan konsumen. Produk resistance band merupakan jenis produk dari physical medic yang digunakan sebagai alat bantuan latihan fleksibilitas tubuh dan kekuatan otot pada pasien pasca penyakit stroke. Produk resistance band juga dapat digunakan oleh berbagai kalangan usia pada latihan kelenturan tubuh atau yang lebih dikenal dengan elastic band exercise. Survei pasar pada penelitian ini dilakukan dengan membagikan kuesioner kepada pasien pasca penyakit stroke pada Klinik Fisioterapi Rumah Sakit Methodist Medan. Hasil rekapan kuesioner tersebut kemudian digunakan sebagai landasan pengembangan produk resistance band dan juga digunakan untuk mengetahui apakah rancangan produk yang dibuat sudah memenuhi keinginan konsumen atau belum.
Benchmark of success of a product designed is through the ability of these products to compete with other products on the market. Market survey is one method to determine the ability of products to meet the needs of consumers and compare them with competitors' products. In addition, market surveys are also used in determining market segmentation where a product will be offered. The rapid development of the industrial world is pushing every industry both small industries, medium industries and large industries to be more creative and innovate in designing products that have competitiveness with their competitors. Products that have more advantages compared to other products and have affordable prices will tend to dominate the market. The marketing of a product also determines the success of the product. The marketing of a product is done by identifying the desires of the consumer and passing the design or improvement of the product so that the product being marketed meets the desires of the consumer. This research was conducted to determine the ability of resistance band products in competing with competitors in the market in terms of meeting the needs and desires of consumers. Resistance band products are a type of physical medicinal product that is used as a tool to help body flexibility and muscle strength training in patients after stroke. Resistance band products can also be used by various age groups in body flexibility exercises or better known as elastic band exercises. Market survey in this study was conducted by distributing questionnaires to patients after stroke at the Physiotherapy Clinic of Medan Methodist Hospital. The results of the recapitulation of the questionnaire were then used as the basis for developing the resistance band products and also used to find out whether the design of the product had fulfilled the wishes of the consumers or not.