Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Perancangan Dan Pengembangan Produk Fototerapi Bayi Kuning Dengan Metode Survei Pasar

Authors
  • Sahabiah Hatikah Departemen Teknik Industri, Fakultas Teknik, Universitas Sumatera Utara, Medan, Indonesia
  • Kartatiawarman Departemen Teknik Industri, Fakultas Teknik, Universitas Sumatera Utara, Medan, Indonesia
  • William Departemen Teknik Industri, Fakultas Teknik, Universitas Sumatera Utara, Medan, Indonesia
  • Rifa Harda Afifah Departemen Teknik Industri, Fakultas Teknik, Universitas Sumatera Utara, Medan, Indonesia
Issue       Vol 3 No 2 (2020): Talenta Conference Series: Energy and Engineering (EE)
Section       Articles
Galley      
DOI: https://doi.org/10.32734/ee.v3i2.1045
Keywords: Fototerapi Survei Pasar Teknik Sampling Kuesioner
Published 2020-11-30

Abstract

Penelitian survei adalah penelitian yang mengambil sampel dari stau populasi dan menggunakan kuesioner sebagai alat pengumpulan data yang pokok. Tujuan dari Survei pasar yaitu untuk maksud penjajagan (eksploratif), deskriptif, penjelasan (explanatory atau confirmatory), yakni untuk menjelaskan hubungan kausal dan pengujian hipotesa; evaluasi, prediksi atau meramalkan kejadian tertentu di masa yang akan dating. Pada penelitian survei ini, metode yang digunakan yaitu membuat kuesioner yang  digunakan untuk pengumpulan data, pengolahan data yaitu, mendata peluang pasar, menentukan jumlah sampel, menghitung tabulasi kuesioner terbuka, menghitung tabulasi kuesioner tertutup, spesifikasi responden, uji validitas dan reliabiltas produk pesaing I II III, uji reliabiatas peringkat, uji validitas dan reliabiatas menggunakan software SPSS. Hasil dari penelitian survei anatara lain, diperoleh 7 atribut yang sesuai dengan spesifikasi produk Sedangkan 3 atribut lainnya adalah yang tidak sesuai dengan spesifikasi produk, Uji validitas dengan hasil α = 0,05 dan N = 31 adalah r = 0,3550, hasil dari uji reliabilitas berdasarkan kuesioner tertutup memiliki nilai lebih dari 0,210, hasil dari uji validitas dan uji reabilitas yang dilakukan secara manual menghasilkan nilai yang sama dengan perhitungan menggunakan Sofware SPSS 22 namun tidak 100% sama, Maka dapat dikatakan kuisioner merupakan instrumen yang valid dan dapat  dipergunakan untuk menemukan masalah dan kuesioner bersifat reliable.

 

Survey research is research that takes samples from a population or using a questionnaire as a primary data collection tool. The purpose of the market survey is for exploratory, descriptive, explanatory or confirmatory purposes, namely to explain causal relationships and test hypotheses; evaluating, predicting or predicting certain events in the future, operational research, and developments in social indicators. In this survey research, the method used is making a questionnaire used for data collection, data processing namely, recording market opportunities, determining the number of samples, calculating open questionnaire tabulations, calculating closed questionnaire tabulations, respondent specifications, validity testing and reliability of competitor products I II III, the reliability test of ranking, validity and reliability test using SPSS software. The results of other survey studies, obtained 7 attributes in accordance with product specifications While the other 3 attributes are not in accordance with product specifications, Test the validity with the results α = 0.05 and N = 31 is r = 0.3550, the results of the test reliability based on closed questionnaire has a value of more than 0.210, the results of the validity test and reliability test conducted manually using Microsoft Excel software produce the same value with calculations using SPSS 22 software but not 100% the same, due to differences in values ​​behind the comma (,) , position map from the Importance and Performance Matrix Diagram (Map of Product Position. The conclusion is that the wants and needs of consumers are seen based on the results of open questionnaires that are assessed and compared with product specifications. So it can be said that the questionnaire is a valid instrument and can be used to find problems and questionnaires reliable.