Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer

Mengembangkan Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Jejaring Usaha Mikro Kecil dan Menengah dengan Institusi Pendidikan

Developing Marketing Strategy to Improve Micro, Small and Medium Enterprises Networks with Educational Institutions

Authors
  • Dhyah Ayu Retno Widyastuti Universitas Atma Jaya Yogyakarta, Jl. Babarsari No. 6 Yogyakarta, 55281, Indonesia
  • Fransisca Anita Herawati Universitas Atma Jaya Yogyakarta, Jl. Babarsari No. 6 Yogyakarta, 55281, Indonesia
Issue       Vol 6 No 2 (2025): Talenta Conference Series: Agricultural and Natural Resources (ANR)
Section       Articles
Galley      
DOI: https://doi.org/10.32734/anr.v6i2.2536
Keywords: Jejaring pemasaran digital strategi pemasaran UMKM Digital marketing marketing strategy MSME networking
Published 2025-06-16

Abstract

Salah satu indikator keberhasilan bisnis usaha mikro, kecil, dan menengah (UMKM) adalah kemandirian pengelolaan usaha. Namun sebagian pelaku UMKM masih mengalami ketimpangan dalam mengembangkan capacity building terutama dalam bidang pemasaran dan beradaptasi dengan perubahan teknologi. Pengabdian ke pada masyarakat dilakukan sebagai bentuk kolaborasi pelaku UMKM yang tergabung dalam Forum Komunikasi UMKM Kabupaten Sleman, Daerah Istimewa Yogyakarta dalam berjejaring dengan institusi pendidikan untuk mengembangkan strategi pemasaran. Persoalan yang dihadapi mitra yaitu terbatasnya kemampuan membangun diferensiasi usaha dan mengembangkan ide bisnis, diatasi dengan melatih mitra tentang analisis SWOT dan Business Model Canvas. Keterbatasan mitra UMKM dalam aktivitas promosi menggunakan teknologi, diatasi dengan pelatihan digital marketing dan melibatkan mahasiswa dalam pembuatan materi promosi mitra. Selanjutnya untuk membantu penjualan maka mitra dilibatkan dengan menjual produk atau membuka lapak pada event kampus. Metode yang digunakan berupa ceramah, diskusi, analisis kasus, dan praktik. Hasil kegiatan pengabdian menunjukkan (a) Mitra UMKM mengalami peningkatan capacity building dalam bidang pemasaran, yaitu inovasi produk dan usaha, penggunaan digital marketing dalam promosi serta perluasan penjualan produk di lingkungan kampus. (b) Institusi pendidikan mampu melaksanakan tri dharma perguruan tinggi berupa pengembangan materi pengajaran dari kasus-kasus mitra, dan berjejaring dalam penelitian dan pengabdian. Mahasiswa yang terlibat dapat mengimplementasikan ide kreatif dan wawasan kewirausahaan

One of the indicators of success in micro, small, and medium enterprises (MSMEs) is the independence of business management. However, some MSME actors are unequal in terms of marketing capacity building and adapting to technological changes. MSME actors who are members of the MSME Communication Forum in the Sleman Regency, Special Region of Yogyakarta, are provided with assistance in developing their networking with educational institutions to develop marketing strategies. Their problems include their limited ability to build business differentiation and develop business ideas. These were overcome by assisting in SWOT analysis and Business Model Canvas. Digital marketing training is used to resolve the limitations of MSME partners in promotional activities using technology. Besides, they involved students in making promotional materials. This is essential because the students bring fresh perspectives and innovative ideas. Furthermore, MSME actors are involved in campus events (exposition) to assist in the sales of their products. The methods of community service are lectures, discussions, case studies, and practice. The results showed that: (a) MSMEs have experienced increased capacity building in the marketing sector, including product and business innovation, use of digital marketing in promotions, and product sales expansion in the campus environment. (b) Educational institutions can implement the three pillars of higher education by developing teaching materials from MSME cases and networking in research and community services. Even students involve in implemented creative ideas and have an entrepreneurial insight.